Vrijdag viel bij 40 bedrijven (supermarkten, fastfoodketens en A-merken) een brief op de mat om een einde te maken aan de verkoop van plofkip. Hiermee gaat een langlopende nieuwe campagne van start. Eerder boekte Wakker Dier al succes met dergelijke campagnes tegen biggencastratie, legbatterij-eieren, bloedarmoede bij kalveren en foie gras.
Deze campagne is gericht op een beter leven voor de miljoenen kuikens die jaarlijks worden geslacht in Nederland. Wakker Dier wil dat bedrijven overstappen naar kip met minimaal één Beter Leven Ster van de Dierenbescherming, zoals sommige supermarkten al uitsluitend varkensvlees verkopen met minimaal één Beter Leven Ster. De productie van deze kip kost een paar dubbeltjes meer, maar het antibiotica gebruik is bijna nul, net als het aantal pijnlijke voetzweren.
Voor producenten van bijvoorbeeld baby- en diervoeding of pizzabakkers is de omschakeling naar betere kip echt een centenkwestie. Wakker Dier verwacht dan ook dat veel producenten snel gehoor zullen geven aan de oproep. “Het is schrijnend dat baby- en huisdierenvoeding wordt gemaakt met zulk dierenleed enkel om enkele centen te besparen.” aldus een woordvoerder.
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de ‘plofkip’, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. Deze kippen hebben nauwelijks tot geen last van onderstaande welzijnsproblemen en veel minder antibiotica nodig. Vlees van langzamer groeiende kippen kost circa 4,8 cent per kipfilet meer.
In zes weken tijd groeien vleeskippen van 50 gram uit naar een gewicht van bijna 2,5 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt met genetische selectie, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. De groei van de poten, het skelet en organen als hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Vleeskuikens leven volgens de Europese normen met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Door het leven in de eigen uitwerpselen, krijgen zij last van pijnlijke voetzweren, hakblaren en borstpukkels.
Campagne
Wakker Dier heeft in eerste instantie de volgende bedrijven aangeschreven met de vraag om zo snel mogelijk een einde te maken aan het gebruik en de verkoop van plofkip:
- Supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Boni-markten, Boon, C1000, Coop, Deen, Dirk/Bas/Digros, Dekamarkt, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Super de Boer, Vomar
- Ketens: KFC, McDonald’s, BurgerKing, Febo, Kwalitaria, Smullers, Starbucks Coffee, Subway, Domino’s Pizza, NewYork Pizza, Bakker Bart
- Babyvoeding: Olvarit, Nestlé, Bonbebe
- Honden/kattenvoer: Bonzo, Felix, Gourmet, TomPoes, Purina, Sheba, Whiskas, Cesar, Pedigree, Royal Canin, Frolic
- Diepvries: Dr. Oetker, Wagner’s Pizza, Iglo, Mora
- Blik en pot: Unilever, Struik
- Vers: Johma
Meer informatie: Wakker Dier
juni 7th, 2012 om
CONSUMENTEN !!!!!!!!
GEEN OPGEFOKTE TROEP MEER ETEN !!!!!!!
JE SCHAADT DE DIEREN EN JEZELF, DOOR DE HORMONEN EN DE ANTIBIOTICA DIE ZE DE DIEREN TOEDIENEN. WIE WORDT HIER NU BETER VAN ????
GEWOON EEN HERBIVOOR ZIJN, TENZIJ JE GEBOREN BENT MET WEL HÉLE LANGE HOEKTANDEN. ( GEEN KUNSTMATIGE) .
ACH, HET IS TOCH TRIEST, DIE DIEREN DIE OPGEVRETEN WORDEN DOOR ONS EN DAAROM OOK NOG EENS EEN ELLÉNDIG LEVEN HEBBEN ÉN OP EEN AFSCHUWELIJKE MANIER AAN HUN EINDE KOMEN.
WIL JE GEWOON ZO DOORGAAN EN SCHULDIG ZIJN AAN DEZE AFSHUWELIJKE INTOLERANTIE . BEN JE ZO GEVOELLOOS GEWORDEN IN DE LOOP DER TIJD.
HEEFT DE COMMERCIÉLE BAAS ONS ALLEMAAL IN DE MACHT ???? KOM OP ZEG !!!
lATEN WE EENS KARAKTER TONEN EN EET GEWOON GÉÉN VLEES ÓF GEZOND VLEES!
VLEES WAT OOK EEN GEZOND LEVEN HEEFT GEHAD!!!!
jE GUNT HET JOUW HOND OF KAT OOK!!!
WAAROM NIET EEN KIP OF VARKEN OF RUND WAT JE DAN TOEVALLIG NÍET KENT????
WAAROM DIE NIET?????
IS DAT VOER ??????? STOPPEN NU !!!!!!!! VOLHOUDEN OOK !!!!!!!
GROETEN a3