Unilever Nederland stapt af van de plofkip, zo heeft zij Wakker Dier laten weten (pdf). Vanaf eerste kwartaal 2013 worden de kipknaks van Unox gemaakt van kip met één Beter Leven ster; een kip met meer (buiten)ruimte, met een gezondere groeisnelheid en vrijwel geen antibioticagebruik. Alle andere producten waar Unilever kip in verwerkt, zullen zo snel mogelijk volgen.
De plofkip is een extreem snelgroeiende kip die door overgewicht soms amper meer kan lopen en veel pijn heeft door pootontstekingen en borstblaren. Unilever zet met deze stap het goede voorbeeld voor vele andere kipverkopers in Nederland. Gisteren startte Wakker Dier een campagne tegen McDonald’s, Olvarit en Struik vanwege het gebruik van plofkip.
De kipknaks van Unox is het eerste product van Unilever dat omschakelt naar kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Naast kip wordt er op dit moment ook gangbare kalkoen verwerkt in de Kipknaks. Ook deze wordt vervangen door diervriendelijkere alternatieven, aldus Unilever. Unilever zal daarnaast ook voor alle andere producten waarin kip wordt verwerkt, zoals soep, ragout en noodles, omschakelen naar kip met één Beter Leven ster.
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de ‘plofkip’, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt met genetische selectie, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast.
Kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming groeit langzamer, heeft meer ruimte met een overdekte uitloop en heeft haast geen last van voetzweren en borstblaren.
Reageer op dit bericht