
(IPS) De Internationale Maritieme Organisatie heeft een resolutie goedgekeurd waarin ze streeft naar schonere brandstof voor zeeschepen. Door het zwavelaandeel in die brandstof drastisch te verminderen tegen 2020, zouden het milieu en heel wat levens gespaard worden.
Zeeschepen hebben een kwalijke reputatie als het op vervuiling aankomt. De zware stookolie die ze gebruiken, bevat hoge concentraties zwavel en zorgt bij verbranding voor de uitstoot van partikels. De minuscule deeltjes, minder dan 1,5 micron groot, kunnen door de wind erg ver meegevoerd worden en komen bij inademing diep in de longen terecht.
De partikels veroorzaken er onder meer letsels, bronchitis en astma. Ze kunnen ook de bloedvaten irriteren en een vernauwing van de arteriën veroorzaken, wat kan leiden tot een hartaanval. Vooral de bevolking van kust- en havengebieden loopt gevaar.
Lagere concentratie
De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft een resolutie goedgekeurd die de leden oproept om de zwavelconcentratie terug te dringen van het huidige gemiddelde van 3 procent tot 0,5 procent tegen 2020. In sommige regio’s, zoals de Noordzee, zal de uitstoot zelfs nog verder teruggedrongen worden.
Volgens een studie in het wetenschappelijke tijdschrift Environmental Science and Technology kan dit het aantal vroegtijdige overlijdens als gevolg van zwaveluitstoot met de helft verminderen. Volgens de onderzoekers van het Rochester Institute of Technology zouden zonder maatregelen tegen 2020 zo’n 87.000 mensen vroeger sterven door de uitstoot van de zeeschepen. Als de zwavelconcentratie tot 0,5 procent teruggedrongen wordt, zou dat aantal met ongeveer 41.000 verminderden, zeggen ze.
juli 23rd, 2009 om
Helemaal geweldig.. Men zit al jaren de scheepvaart op de hielen… en er is bij de olieleveranciers stevig onderhandeld ook over de “NOC’s” & SOC’s” zoals de kwalijke stoffen onder meer inde wandelgangen worden genoemd…
De realiteit is dat de schepen vaak wel op een fatsoenlijke manier van hun afval op dit front afwillen, maar dat lang niet alle havens wereldwijd hierin voorzien. Of er moet grof voor betaald worden, of het is er gewoon niet. En wat doe je dan met je afval? Het is geen excuus om te lozen op zee, begrijp me niet verkeerd. De scheepvaart wil echt wel; dit verhaal ligt vele malen genunanceerder dan hier voorgesteld wordt.
En nu?
Wanneer is de luchtvaart aan de beurt? Hoe lang worden de tonnen fijnstof nog over ons uitgespreid? Blijkbaar maakt men zich daar wereldwijd geen zorgen over. Of de E-stoffen in ons eten. Of de chemtrails, nog even los van de fijnstofuitstoot….
Titia
juli 26th, 2009 om
Hoe zit het eigenlijk met de binnenvaart? Gebruiken die dezelfde brandstof?