RSS

Consument weegt duurzaamheid meer mee

Consument weegt duurzaamheid meer mee

Autofabrikanten, energiesector en luchtvaart kunnen beter scoren met groene acties.

De consument laat bij zijn bestedingsbeslissingen de mate van duurzaamheid van het product steeds meer meewegen. Vooral de energiebedrijven, autofabrikanten en in iets mindere mate de luchtvaart moeten daarom veel meer informatie geven over hun verantwoorde en groene activiteiten. Dat is goed voor hun omzet en hun imago want de meeste duurzame acties worden door de consument hoog gewaardeerd.

Die conclusie is te trekken uit een nieuw onderzoek van DBB en Intomart Gfk in hun zogenoemde Dossier Duurzaam. Dossier Duurzaam is een regelmatig terugkerend onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten rondom duurzaamheid.

Liberalisering van de energiemarkt

Bij ‘duurzaamheid’ denken bedrijven niet onmiddellijk aan de langetermijnrelatie met de klant. Maar uit het onderzoek in de drie sectoren blijkt dat de consumenten veel waarde hechten aan de manier waarop ze behandeld worden door de ondernemingen.

Dat geldt het meest voor de energiebedrijven. Hun klanten zijn nog niet vergeten hoe slecht de service was ten tijde van de liberalisering van de energiemarkt.

De consument kan weinig met het abstracte begrip duurzaamheid, maar weet wel spontaan een aantal duurzame projecten te noemen van bijvoorbeeld de energiebedrijven. Zo wordt het windmolenpark van Eneco en Econcern vernoemd naar prinses Amalia door consumenten beoordeeld als het meest effectieve duurzame initiatief. Op de tweede plaats staat de HRe-ketel van Essent.

EK-spaarlamp van Nuon

De EK-spaarlamp van Nuon scoorde ook hoog op naamsbekendheid, maar werd niet erg door de consument gewaardeerd. Ook het belang van het woningenergielabel wordt nog niet hoog geschat.

De waarde die de consument hecht aan duurzaam ondernemen bij de automobielsector is, zo blijkt uit het onderzoek, nog groter dan de waarde die de consument hecht aan duurzaamheid bij het totale bedrijfsleven. Hoewel prijs een heel belangrijk criterium is bij de aanschaf van een auto, spelen zuinigheid en duurzaamheid ook een grote rol bij de keuze. Duurzaamheid scoort zelfs hoger dan de keuze voor het merk.

Toyota Prius is een boegbeeld

Toyota wordt gezien als het duurzaamste automerk. Niet alleen op milieugebied maar ook aan de ethische kant scoort het bedrijf hoog. De Toyota Prius is daarvoor een boegbeeld geworden.

Dat Volkswagen gezien wordt als nummer twee op de duurzaamheidslijst heeft onderzoeker Pim van der Linden van DDB verrast. ‘Alle Duitse autofabrikanten zijn erin geslaagd om een duurzaam imago op te bouwen. Audi staat op drie en BMW op vier.’

Air France-KLM en Transavia scoren hoog

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het moeilijk vinden om het duurzaamheidsgehalte van de luchtvaartsector in te schatten. Dat zou verklaren waarom Air France-KLM en Transavia toch hoog scoren. Zij zijn het bekendst en de afgelopen tijd naar buiten gekomen met hun eigen CO2-uitstootinitiatieven.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?