FaiRSupport, de retailorganisatie achter de Fair Trade Shops en Wereldwinkels, opent deze week officieel de eerste vestiging van haar nieuwe formule WAAR in Nijmegen. Storytelling speelt een belangrijke rol in het dit concept.
WAAR bouwt verder op de fundamenten van de Fairtrade Shop. Fairtrade is nog steeds het belangrijkste uitgangspunt van de nieuwe formule. Maar het assortiment is uitgebreid met biologische artikelen, producten met een FSC-keurmerk en artikelen van recycled materiaal met bijzonder design.
Het assortiment, ‘een wereld om te geven’, is ingedeeld in vijf werelden met bijpassende producten. De wereld ‘Geef Om Elkaar’ bevat cadeaus met persoonlijke boodschappen en herinneringen. ‘Geef Om de Wereld’ bevat producten waarmee de consument laat zien dat hij bewust omgaat met milieu, materialen en energie. ‘Geef Om Jezelf’ bestaat uit sieraden en beautyproducten. ‘Geef Om Wat Je Eet’ biedt verpakte foodproducten om ‘bewust van te genieten’. ‘Geef Om Je Thuis’: producten voor binnen en buiten.
Storytelling
Storytelling is belangrijk bij de de producten WAAR verkoopt. Verhalen over bijvoorbeeld producenten, gebruikte technieken en oude rituelen of gebruiken. De consument wordt gevraagd het verhaal door te vertellen aan anderen. WAAR: ‘Dit scheelt reclamekosten zodat het rendement daar komt waar het ’t hardst nodig is: bij de bedrijven uit ontwikkelingslanden die het assortiment produceren. Deze manier van ‘storytelling’ gaat niet alleen in de winkel, maar ook daarbuiten een belangrijke rol spelen in de communicatie.’
Reageer op dit bericht