Strawberry Earth strijdt voor een groenere wereld. De consument is daarbij machtiger dan hij denkt. Zondag hield het platform zijn eerste actie.
Energievretende koelkasten, warmte uit de keuken die nodeloos verloren gaat en milieubelastend afwasmiddel: de horeca kan best duurzamer. De vraag is alleen hoe je kroegbazen zo ver krijgt erin te investeren. Advocaat Mette te Velde (28) en journaliste Ikenna Azuike (29) vonden er een oplossing op. De macht van de consument moet horecaondernemers dwingen groener te worden. Met meer klandizie als beloning.
Azuike en Te Velde woonden een aantal maanden in New York. Het gedachtengoed van de jonge, groene beweging die ze daar leerden kennen, wilden ze meenemen naar Nederland. Dat mondde uit in hun duurzaamheidsplatform Strawberryearth.com. Zondag hielden ze een eerste actie om Amsterdamse kroegen duurzamer te maken.
„Ons idee is dat consumenten hun macht meer moeten gebruiken om bedrijven te dwingen duurzamer te werken”, zegt Te Velde. „We hebben een prijsvraag uitgeschreven onder onze favoriete kroegen: als wij met een groot feest voor extra klandizie zorgen, hoeveel van de omzet wilt u dan investeren in het duurzamer maken van uw kroeg?”
De hoogste bieder was café Waldorf in De Jordaan. Zondag stonden er honderden jongeren te drinken voor het milieu. Café-eigenaar Waldy Brewster steekt 60 procent van de opbrengst van 2000 euro in het ’vergroenen’ van zijn kroeg. Een gespecialiseerd bedrijf komt morgen langs om te inventariseren wat er in het café duurzamer kan. Het platform is tevreden. Te Velde: „De volgende keer nemen we een grotere locatie. En we willen ons niet beperken tot horeca. Je kunt ook mensen oproepen massaal te winkelen bij een bepaalde supermarkt die bereid is te investeren in duurzaamheid. Je hebt als consument meer macht dan je denkt.”
Strawberry Earth moet vooral een online platform worden voor jonge mensen. „Met tips over hoe je duurzamer kunt leven. Dat spaarlampen beter zijn dan gloeilampen weten we nu wel. Maar wist je dat je je huis kunt isoleren door gras op het dak te leggen en dat je daar bomen op kunt laten groeien?”
Doel van Te Velde en Ikenna is duurzaamheid vanzelfsprekender te maken. „Zeker de creatieve sector in New York denkt er niet eens meer over na”, zegt Ikenna. „In Nederland zien veel mensen het als extra moeite of word je in de geitenwollensokkenhoek gezet. Als we maar een klein deel van de creatieve jongeren weten aan te spreken, zijn we toch weer een stuk verder.”
Reageer op dit bericht