RSS

Greenpeace voorzichtig positief over visbeleid supermarkten

Greenpeace voorzichtig positief over visbeleid supermarkten

Alle grote supermarkten in Nederland hebben een duurzamer inkoopbeleid voor vis ontwikkeld en de eerste verbeteringen in het assortiment doorgevoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace, dat vandaag openbaar wordt. Alle supermarkten zijn gestopt met de verkoop van door overbevissing bedreigde zwaardvis, marlijn en wijting. Ook het aanbod van de meest kwetsbare vissoorten is afgenomen: zoals roodbaars en zeewolf.

“Supermarkten zijn medeverantwoordelijk voor het voortbestaan van het leven in de oceanen. Als zij bedreigde en schadelijk gevangen vis niet langer verkopen, krijgt het zeeleven kans te herstellen. Dan kan de consument met een gerust hart in de supermarkt vis kopen”, aldus Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace. Em-TE, Golff en Deen blijven de koplopers in de ranglijst die Greenpeace maakt van de achttien grootste supermarktketens van Nederland. Aldi, Troefmarkt, Vomar, Dekamarkt en Dirk van den Broek hebben de grootste verbeteringen in het visinkoopbeleid doorgevoerd.

Overbevissing is een bedreiging voor meer en meer vissoorten. Als supermarkten bij hun inkoop geen rekening houden met de slechte staat van de visbestanden, blijft er voor onze kinderen geen vis meer over. Daarnaast zijn sommige vangstmethoden zeer verspillend en schadelijk voor het leven in de zee.

Medewerkers van Greenpeace zien in de supermarkten de eerste verbeteringen in het tonijn- en kabeljauwassortiment. Steeds meer blikken en filets worden vervangen door tonijn en kabeljauw afkomstig van gezondere bestanden en betere vangsttechnieken. Op andere soorten doen supermarkten nog te weinig. Alleen Dirk van den Broek stopte met de verkoop van de zeer bedreigde paling. In veel supermarkten liggen nog wildgevangen tropische garnalen. Voor elke kilo van deze garnalen wordt wel tien kilo ander zeeleven bijgevangen, waaronder bedreigde schildpadden en zeepaardjes. Albert Heijn en C1000 blijven als enige de kwetsbare en slecht beheerde zeewolf verkopen, Albert Heijn daarnaast ook de overbeviste roodbaars. “Het is voor de consument nog steeds goed oppassen, want goede en foute vis ligt nog door elkaar in de schappen,” aldus Femke Nagel.

Deze ranglijst is een vervolg op de campagne die in september 2007 startte. Het onderzoek bekijkt het assortiment, de inkoopvoorwaarden, de traceerbaarheid van vis, etikettering en transparantie naar de consument. Terwijl in april 2008 nog meer dan de helft van de supermarkten te weinig deden (rood scoorden), concludeert Greenpeace nu dat de hele sector op de goede weg is (oranje). Nog geen enkele supermarkt heeft echter het inkoopbeleid en het assortiment al helemaal op orde. Maar als de supermarkten de huidige verbeteringen het komende jaar doorzetten verschijnen mogelijk volgend jaar al de eerste supermarkten in groen.

Meer informatie: Goede Vis: www.goedevis.nl
Maak Schoon Schap: www.maakschoonschap.nl

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, ,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?