Na vele organisaties en stichtingen die zich bezighouden met duurzaamheid en fair trade in het bijzonder, is een nieuw initiatief ter bevordering van handel in fair trade geproduceerde producten en materialen opgestaan: Ethical and Fair Trade Market Place, oftewel ETFAM.
ETFAM gaat zich richten op drie segmenten: textiel, lokale producten en eten en drinken. Bijzonder aan het initiatief is volgens directeur Chris Aelberts dat de organisatie bemiddelt tussen inkopers en producenten, maar er niet tussen gaat zitten.Dat er behoefte was aan een ‘tool’ als deze maakten de oprichters op uit de resultaten van onderzoek. “We hebben navraag gedaan bij de producenten in ontwikkelingslanden en bij inkopers van heel veel midden- en kleinbedrijven,” vertelt Aelberts. Behalve dit vooronderzoek is ETFAM nu bezig met de ondervraging van 30.000 inkopers in uiteenlopende branches.
De initiatiefnemers van ETFAM willen een ‘match’ bewerkstelligen tussen producenten die fair trade produceren in landen als Pakistan, India, Ski Lanka en Thailand en inkopers in Nederland. Om ervan verzekerd te zijn dat de leveranciers inderdaad werken volgens deze regels, stuurt ETFAM plaatselijke agenten op pad om de bedrijven te werven. Ook worden er ter controle zogenaamde quickscans uitgevoerd door specialisten die werkzaam zijn in de fair tradebusiness.
Om het doel te bereiken organiseert ETFAM ten eerste een beurs. De bedoeling van de beurs is (textiel)bedrijven uit de productielanden naar Eindhoven te halen en te matchen met Nederlandse inkopers. Want, zo zegt Aelberts, “inkopers zijn niet genoeg in beeld. Dat is het probleem”. Ten tweede wil Aelberts met ETFAM een economische spin-off activiteit met betrekking tot andere industrieën creëren. Dit zijn bijvoorbeeld de ontwerpindustrie, verpakkingsindustrie, distributie, material engeneering, groothandel en huisvesting. Ten gevolge van vraag in de markt kunnen desbetreffende Nederlandse industrieën gaan samenwerken met de exporterende producers uit de productielanden. Het laatste doel is het in kaart brengen van de inkopers van alle branches. Uiteindelijk zal er een website gelanceerd worden die de functie van de beurs ondersteunt. Door middel van een matching-systeem zullen de producenten en inkopers elkaar kunnen vinden. “Wij zijn ervan overtuigd dat er meer vraag is naar fair trade-producten dan tot nu toe bekend,” zegt Aelberts. “Nu kennen de leveranciers alleen de al bekende inkopers, zoals bijvoorbeeld die van de Oxfam-Wereldwinkels.”
De beurs wordt gehouden van van 17 tot en met 20 september 2009 in Eindhoven en is gratis voor business-to-business bezoekers. Voor consumenten zijn de kosten 5 euro en uiteraard is er een tarief voor de standhouders. Aelberts: “We investeren in de beurs om de site te kunnen exploiteren.” ETFAM krijgt ook subsidie van verschillende organisaties en de overheid.
Reageer op dit bericht