RSS

EU start campagne voor gelijke beloning

EU start campagne voor gelijke beloning

De Europese Commissie is gisteren begonnen met een campagne in de hele EU om de loonverschillen tussen mannen en vrouwen aan te pakken. Vrouwen verdienen in de EU gemiddeld 17,4% minder dan mannen. Het simpele concept ‘gelijke beloning voor gelijkwaardig werk’ staat centraal in de campagne, die in het kader van Internationale Vrouwendag (8 maart) van start gaat om meer bekendheid te geven aan dit fenomeen, de oorzaken ervan en mogelijke oplossingen.

“De loonverschillen tussen mannen en vrouwen hebben verschillende oorzaken en vragen dus ook om meerdere oplossingen. Daarom is actie op alle niveaus nodig en moeten alle betrokken partijen zich ervoor inzetten dit probleem aan te pakken, van werkgevers en vakbonden tot de nationale overheden en alle burgers. Onze campagne zal mensen er beter van bewust maken waarom vrouwen in Europa nog steeds zo veel minder verdienen dan mannen en wat we daaraan kunnen doen”, zei EU- commissaris voor gelijke kansen, Vladimír Spidla. “In het huidige economische klimaat is gelijkheid tussen vrouwen en mannen belangrijker dan ooit. We kunnen deze crisis alleen het hoofd bieden als we alle beschikbare talenten benutten”, voegde hij hieraan toe.

Gelijke beloning voor gelijkwaardig werk is een van de grondbeginselen van de Europese Unie. Het is in 1957 vastgelegd in het Verdrag van Rome en al in 1975 is er een richtlijn goedgekeurd die elke discriminatie in elk aspect van de beloning tussen vrouwen en mannen voor hetzelfde of gelijkwaardig werk verbiedt. Dankzij de doeltreffende Europese en nationale wetgeving op het gebied van gelijke beloning is het aantal eenduidige, voor de hand liggende gevallen van rechtstreekse discriminatie – een verschil in loon tussen een man en een vrouw die precies hetzelfde werk doen, over dezelfde ervaring en vaardigheden beschikken en hetzelfde presteren – sterk gedaald. Maar waarom is er dan nog steeds een loonkloof van 17,4% in de EU?

De loonkloof tussen mannen en vrouwen bestaat uit de verschillen tussen de gemiddelde uurlonen van mannen en vrouwen in Europa vóór belasting. Deze kloof is het gevolg van de aanhoudende discriminatie en ongelijkheid op de arbeidsmarkt, waarmee in de praktijk vooral vrouwen te maken krijgen. Het werk van vrouwen wordt bijvoorbeeld vaak nog steeds als minder waardevol gezien dan het werk van mannen, en vrouwen werken veelal in sectoren waar de lonen gemiddeld lager liggen dan sectoren waarin voornamelijk mannen werkzaam zijn: zo verdienen vrouwelijke caissières in een supermarkt meestal minder dan de mannelijke winkelmedewerkers.

Door de loonkloof hebben vrouwen ook een lager inkomen over hun gehele loopbaan en een lager pensioen, waardoor zij op latere leeftijd in armoede terecht kunnen komen. 21% van de vrouwen van 65 jaar en ouder balanceert op de rand van de armoede, tegenover 16% van de mannen.

Het doel van de campagne is de bewustwording van de loonkloof tussen mannen en vrouwen en eventuele oplossingen daarvoor te vergroten.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?