Op de autosalon van Genève was het al opgevallen: de elektrische auto moet het helemaal worden. Renault wil zelfs helemaal elektrisch gaan. Laten we er niet omheen draaien: de automobielbranche moet op de schop. Maar de branche verkeert in zwaar weer en dus blijft men stoïcijns SUV’s bouwen – gek genoeg is daar nog altijd plenty vraag naar.
Wat dat betreft hulde aan Renault, want het Franse merk kondigt als enige draconische maatregelen aan. Op de eerste plaats gaan alle grote modellen er uit (al is dat nog niet officieel gemeld) en gaat Renault zich concentreren op ultrazuinige bromtolletjes. Opmerkelijker nog is dat de Fransen zich hebben voorgenomen zo snel mogelijk compleet over te schakelen op elektrische aandrijving. Daarmee slaan ze de tussenstap van hybrides helemaal over. De fase die Renault daarvoor inlast is die van piepkleine turbomotoren, die ze de komende 2,5 jaar over 85 procent van het modellengamma gaan uitrollen. Tegen die tijd – vanaf begin 2011 – moet de eerste elektrische Renault Kangoo er al zijn. En die vormt nog maar het begin. Kort daarop volgen drie andere elektrische modellen en daarna nóg veel meer.
Minstens zo opmerkelijk is dat Renault verzekert dat hun nieuwe elektrische auto’s niet duurder zullen worden dan de huidige modellen, terwijl de accu’s die voor dergelijke vierwielers nodig zijn nog altijd schreeuwend duur zijn. De oplossing zit volgens de fabrikant in een constructie waarbij klanten de auto direct van de fabrikant gaan leasen. Klinkt vaag, maar Renault zelf is er vol van. In ronkende persberichten schrijft het merk dat het Europa’s nummer 1 op het gebied van elektrische voertuigen wil worden.
Renault geeft toe dat de elektrische auto, die natuurlijk opgeladen dient te worden, vooral geschikt is voor woonwerkverkeer, maar voorziet oplossingen voor kilometervreters. Vooralsnog moeten we het doen met een conceptcar: de Renault ‘Zero Emission Concept’, die zijn 95 elektro-pk’s dankt aan lithium-ion batterijen. Of de Kangoo van 2011 daar op lijkt, is nog een open vraag. (Via DePers)
maart 23rd, 2009 om
Het is een goed voornemen. Maar Renault is geen voorloper op dit gebied, hoewel hier anders wordt gesuggereerd. Wellicht slaan ze de stap van hybrides juist over vanwege hun huidige achterstand.
Die lease constructie en Renault’s voornemen om elektrische auto’s te gaan produceren komt voort uit hun samenwerking met Better Place (zie http://www.betterplace.com/). Zij zijn de bedenkers van de lease constructie en zijn momenteel gestart om een slim netwerk van oplaadpunten te realiseren.
De Autoweek van deze week geeft overigens een afgewogen verhaal met voor- en nadelen van elektrische aandrijflijnen en overige alternatieve brandstoffen (http://www.autoweek.nl/magazineartikel.php?ID=12271).