RSS

C&A, Nike en H&M kampioenen van biokatoen

C&A, Nike en H&M kampioenen van biokatoen

(IPS) De wereldwijde markt van biokatoen is gestegen van 1,9 miljard dollar in 2007 tot 3,2 miljard in 2008, zo blijkt uit het Organic Cotton Market Report van de Organic Exchange. Volgens de rangschikking van de organisatie is C&A de tweede grootste inkoper van biokatoen ter wereld.

Grootste inkoper is de Amerikaanse warenhuisketen Wal-Mart, gevolgd door C&A, Nike, H&M en de Spaanse kledingketen Zara. Volgens Organic Exchange spelen de merken een belangrijke rol omdat ze de vraag aanzwengelen en organische producenten zo een duwtje in de rug geven. De groei van de biokatoenmarkt is goed nieuws voor het milieu: bij de conventionele katoenteelt worden meer insecticiden gebruikt dan bij welk ander gewas ook, en bovendien erg gevaarlijke en schadelijke varianten.

De katoenteelt is goed voor een kwart van alle insecticiden en een tiende van alle onkruidverdelgers ter wereld. De chemicaliën vervuilen de grond en het water en hebben schadelijke effecten voor de katoentelers en lokale gemeenschappen.

Toch is het succes van de markt van biokatoen nog erg relatief: er werden vorig jaar 400.000 are organisch katoen geplant, tegenover naar schatting 73,4 miljoen are conventioneel katoen. De oogstcijfers weerspiegelen dezelfde verhouding: 668.000 balen organisch katoen tegenover 110 miljoen conventionele balen.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , , ,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?