Vier redenen waarom de toekomst van de elektrische (hybride) auto zonniger is dan ooit tevoren.
1. Ook Volvo gaat hem maken, samen met een energiebedrijf
De plug-in hybride (met stekker) met zowel een diesel- als elektromotor komt eraan. Volvo heeft maandag aangekondigd de auto vanaf 2012 in massaproductie te nemen. Daarmee is Volvo natuurlijk niet uniek – To-yota komt eind dit jaar al met een plug-in hybride – maar in de opzet is het bedrijf dat wel: Volvo is voor de ontwikkeling een samenwerkingsverband aangegaan met het Zweedse energiebedrijf Vattenfall, hier inmiddels bekend als de koper van Nuon. Vattenfall neemt de investeringen in de oplaadtechnolgie en de uitrol van oplaadpunten voor zijn rekening. Zo hopen de ondernemingen in één keer het kip-ei-probleem van auto en infrastructuur te doorbreken.
Ook al komt de hybride Volvo – gebaseerd op het model V70 – eerst in Zweden op de markt, de bedrijven beloven dat Nederland daarna prioriteit krijgt als afzetgebied.
Dit samenwerkingsverband is de eerste in zijn soort en kan worden gezien als de voorbode van groeiende bemoeienis van energiebedrijven met de introductie van elektrisch vervoer. In Nederland zijn het vooral Essent en de daarvan af te splitsen netbeheerder Enexis die het voortouw hebben genomen om elektrisch vervoer van de grond te krijgen. Essent lanceerde daartoe een plan voor een slim distributiesysteem voor stroom (mobile smart grid), dat ook overheden als gemeenten warm moet maken voor het aanleggen van oplaadpunten. Meerdere gemeenten, waaronder Amsterdam, hebben de eerste stappen gezet voor de aanleg van publieke oplaadpunten.
2. Accudoorbraak
Er is volgens de Duitse chemiereus BASF en het Amerikaanse Sion Power een doorbraak bereikt in accutechnologie, tot nu toe hét technologische struikelblok. Accu’s zijn duur, zwaar, onveilig of ze beschikken over onvoldoende vermogen, waardoor je met een stroomauto maximaal 150 kilometer kan afleggen. De industrie richt zich nu op lithium-ion accu’s, hetzelfde type dat in laptops en mobieltjes zit. Maar BASF heeft goede hoop dat zogeheten lithium-zwavel accu’s het actieradiusprobleem oplossen. Het bedrijf claimt met Sion Power accu’s te gaan bouwen waarmee auto’s vijf tot tien keer zo ver kunnen rijden. Ook al zou het maar drie keer beter zijn, dan nog zou zulke technologie revolutionair zijn, want het betekent dat je zonder tussentijds te laden 450 kilometer kan rijden. Dan moeten de accu’s wel betaalbaar, veilig en duurzaam zijn, eigenschappen die kenners tot op heden niet toedichten aan lithium-zwavel batterijen.
3. Obama’s miljarden
De Amerikaanse president Obama heeft niet alleen strenge milieunormen opgelegd aan de auto-industrie, hij investeert ook in de ontwikkeling van ecovriendelijke auto’s. Amerikaanse media reppen van de ‘battery gold rush’, ontstoken door een potje van 2,4 miljard dollar overheidsgeld. Zeker 165 bedrijven, waaronder veel accufabrikanten, hebben volgens de Wall Street Journal een aanvraag ingediend om mee te eten uit die ruif. Een van de meest ambitieuze onder hen is A123, dat een batterijfabriek ter waarde van 600 miljoen dollar wil bouwen in Detroit. Uit de as van het failliete GM verrijst een nieuwe industrie.
4. Olieprijs stijgt weer
Wekenlang stijgt ie al, de olieprijs. Ook al is de vraag door de mondiale recessie afgenomen, inmiddels kost een vat zo’n 68 dollar, de hoogste stand in zeven maanden.
Hoe vervelend dat ook is aan de pomp, het is vanzelfsprekend goed nieuws voor de elektrische auto, die olie-importerende landen minder afhankelijk maakt van fossiele brandstoffen. Veel olie-analisten, waaronder het gezaghebbende International Energy Agency, denken dat de olieprijs nog wel verder zal stijgen, door gebrek aan investeringen en het opraken van gemakkelijk winbare olie. Als bovendien de economie weer aantrekt, zal de vraag naar olie toenemen, waardoor de prijs verder zal oplopen. Kiezen tussen 1, 70 per liter benzine, of een kwartje aan stroom, is dan niet zo moeilijk meer. (Bron: DePers/Jan-Hein Strop)
juni 14th, 2010 om
Maar die elektriciteit wordt nog steeds geproduceerd met door kolen, olie , gas of atoomenergie gestookte centrales!
Vrije Energie is de oplossing (zie oa Nicola Tesla)