Als windturbines teveel energie produceren voor het elektriciteitsnet, kan men die opslaan in autobatterijen, zeggen wetenschappers. Op het Deense vakantie-eiland Bornholm bereiden ze een eerste grootschalige test voor.
Windenergie kan een goed alternatief vormen voor energie uit fossiele brandstoffen, maar een nadeel blijft haar wisselvaligheid. Bij sterkere winden moeten turbines worden stilgelegd omdat anders het elektriciteitsnet overbelast raakt.
De Deense regering lanceerde daarom Edison, een onderzoeksproject dat autobatterijen als buffer wil inzetten om het elektriciteitsnet stabieler te maken. Terwijl de elektrische auto’s stroom opladen, stockeren ze ook een stukje van het overschot aan windenergie in hun batterijen, een overschot dat niet gebruikt wordt voor het rijden. Bij een volgende oplaadbeurt, tijdens kalmer weer, geven de autobatterijen dat teveel dan terug aan het elektriciteitsnet.
Eiland
V2G heet dit concept, de afkorting van vehicle to grid, van voertuig naar elektriciteitsnet. Het zal nu voor het eerst op grote schaal uitgetest worden, op Bornholm, een Deens eiland met 40.000 inwoners in de Oostzee.
Bornholm heeft nu al voldoende windmolens om 40 procent van zijn elektriciteitsverbruik te dekken maar door wisselvalligheid van de wind leveren de turbines maar 20 procent van de stroom. Het eiland wil ook alle auto’s die op fossiele brandstoffen rijden, vervangen door auto’s op groene energie. Met het Edisonproject wil Bornholm 50 procent van zijn stroom uit de windturbines halen.
IBM
IT-gigant IBM heeft de Edison-software ontwikkeld in zijn laboratium in Zurich en stelt het deze week voor. De software moet het mogelijk maken dat elektrische voertuigen worden opgeladen en dat ondertussen het elektriciteitsnet blijft functioneren.
Denemarken is wereldleider op het vlak van windenergie. Het land wil 10 procent van al zijn voertuigen elektrisch maken. Eind dit jaar ontvangt hoofdstad Kopenhagen de belangrijke VN-Klimaattop, waar een opvolger voor het Kyotoprotocol tot stand moet komen.
Edison is de afkorting voor Electric vehicles in a Distributed and Integrated Market using Sustainable Energy and Open Networks (Elektrische voertuigen in een verspreide en geïntegreerde markt die duurzame energie en open netwerken gebruiken).
juli 17th, 2009 om
Er is zoveel mogelijk om duurzame energie in te passen, als men maar wil.
september 28th, 2012 om
Mooi staaltje zinloosheid. Wat is nu het nut dat een apparaat dat energie onttrekt aan het net om zijn batterij op te laden, tegelijkertijd energie teruggeeft aan datzelfde net?
Wat wél werkt en waar men ook mee bezig is, is om met slimme elektriciteitsmeters het opladen van auto’s, het koelen van diepvriezen, het draaien van wasmachines e.d. automatisch te laten plaatsvinden op momenten dat er een overschot aan elektriciteit is.