Het is opmerkelijk dat slechts vier op de tien Nederlanders spontaan een duurzaam merk kan noemen. Gebrek aan communicatie en transparantie van bedrijven speelt daarbij ongetwijfeld een rol. Kan men dat wel, dan denkt men aan Philips en Max Havelaar.
Dit is een van de conclusies uit het Duurzaamheidkompas 2009, een periodiek onderzoek onder ruim vijfhonderd respondenten naar de meest actuele duurzaamheidthema’s van research- en consultancybureau MarketResponse en adviesbureau Schuttelaar & Partners. Duurzame merken staan bij veel consumenten in een positief daglicht; vooral hoger opgeleiden schaffen ze eerder aan en werken liever voor een duurzame werkgever. Duurzame merken kenmerken zich volgens de consument door kwaliteit, lange levensduur en eerlijke handel.
De overheid vooral aan zet bij oplossingen
Hoewel consumenten erkennen dat zowel bedrijven en burgers actie moeten ondernemen, wordt vooral van de overheid verwacht dat zij de verantwoordelijkheid voor oplossingen neemt. Dit geldt in nog sterkere mate voor de zogenaamde (potentieel) “Cultureel Creatieven”. Bijna een derde van de Nederlandse volwassen bevolking behoort inmiddels tot deze groep die zich nadrukkelijk hard maakt voor een duurzame wereld. Zij verwachten ook meer oplossingen van bedrijven.
Reageer op dit bericht