Vanaf vandaag kan iedereen op de hoogte blijven van alle diervriendelijke folderaanbiedingen van de zes grote supermarkten met de ‘Wakkere Winkelaar’ van Wakker Dier. Deze e-mailnieuwsbrief is een alternatief voor de gewone supermarktfolder, waar meestal met kiloknallers het dierenleed van de voorpagina spat.
“Een kilo kip in de aanbieding voor € 2,99 trekt misschien mensen naar de winkel. Maar je kunt begrijpen dat het dier de prijs betaalt. Laat supermarkten liever biologische producten promoten in de folder, in plaats van dierenleed”, aldus de woordvoerster van Wakker Dier. AH en C1000 zetten de afgelopen zes maanden niet één keer biologisch vlees in de folder. De Wakkere Winkelaar is een vervolgstap in de campagne tegen kiloknallers. Afgelopen vrijdag startte Wakker Dier een radiocampagne: “bij goedkoop vlees betalen dieren de prijs”.
De Wakkere Winkelaar
Op www.wakkerdier.nl/wakkerewinkelaar kun je je inschrijven voor de Wakkere Winkelaar. Je krijgt dan elke twee weken de aanbiedingen van vleesvervangers en van biologisch vlees, zuivel en eieren in de mail. De aanbiedingen komen van de grootste 6 supermarkten: Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Jumbo, Plus en Dirk/Bas/Digros. In de folder staat ook welke supermarkt deze week géén diervriendelijke aanbieding heeft.
Supermarkten hebben (te)veel invloed op consument
Met hun folders en aanbiedingen hebben supermarkten veel invloed op wat de consument eet. Door de recessie is deze invloed nog duidelijker: 44% van de consumenten let op aanbiedingen[1]. En 14 cent van elke uitgegeven euro gaat naar aanbiedingen[2]. In februari trok de Europese Commissie aan de bel vanwege de groeiende macht van supermarkten. “Onmiskenbaar blijkt dat van elke euro die aan voeding wordt uitgegeven, steeds minder bij de boer terecht komt en steeds meer bij de verwerkers en supermarkten”, aldus een woordvoerder van het Landbouw-economisch instituut in Trouw[3]. Wakker Dier wil dat supermarkten verantwoordelijker omgaan met hun macht, en dat ook laten zien in hun folders.
Supers komen afspraak niet na
In 2001 en 2004 besloten supermarkten gezamenlijk om het aandeel biologische producten in de winkel op te krikken naar 10%. Het percentage ligt helaas nog steeds onder de 5%. Begin dit jaar tekenden de supermarkten weer een convenant. Ditmaal om de biologische afzet met 10% per jaar te laten stijgen. “Met promotie-acties op de winkelvloer en in de folders, een betere presentatie en meer schapruimte willen de supermarkten de consument verleiden tot de aankoop van nog meer biologische producten”, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel[4] dit voorjaar. De supers zijn tot nu toe echter vooral bezig geweest kiloknallers aan te bieden: goedkope bbq-pakketten, plofkipfilets en karbonades. Er is het afgelopen jaar anderhalf keer zo vaak gestunt met vleesproducten, aldus de heer Van der Lee, woordvoerder van grootslachter Vion in het Agrarisch Dagblad op 3 september 2009[5].
Wakker Dier zette de aanbiedingen in de folder van de afgelopen 6 maanden op een rij van AH,C1000, Plus, Dirk en Super de Boer. Gezamenlijk zette zij 831 in vlees in de aanbieding waarvan maar 34 keer biologisch. 24 daarvan waren bij Dirk. Ook vleesvervangers werden weinig gepromoot in de folder: 33 keer. Biologische zuivel werd 14 keer gepromoot van alle 767 keren dat zuivel in de folder een plaatje had.
Wakker Dier
Wakker Dier ageert al maanden met radiospots tegen het stunten met dierenleed. De eerste dit voorjaar ging over het kiloknallen van de C1000: ‘het is niet wijs, zo stunten met de prijs’. Een andere radiospot ging over goedkoop bbq-vlees: ‘dat goedkope karbonaadje had bij jou op de bbq meer frisse lucht dan toen het nog een varken was’. Vorige week starte Wakker Dier een uitgebreid radio-offensief tegen goedkoop vlees in de supermarkt Met de Wakkere Winkelaar wil Wakker Dier ook op een positieve manier de consument een strijdwapen geven tegen de kiloknaller.
Meer informatie: www.wakkerdier.nl/wakkerewinkelaar
Reageer op dit bericht