Het aanbod in biologische en fairtrade in de Nederlandse supermarkten is verder toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Plus en Jumbo lopen voorop. Dat blijkt uit de jaarlijkse EKO-tellingen van Milieudefensie en Solidaridad. Het vastgestelde aantal biologische producten is het hoogste in het twaalfjarig bestaan van de tellingen.
Gemiddeld zijn er 78 biologische en vijftien fairtradeproducten te vinden in de Nederlandse supermarkten. Koploper is supermarkt Plus met 175 biologische producten in zijn schappen. Bij Jumbo is het aanbod hiervan iets lager, maar de supermarkt is leider in fairtrade met 48 eerlijke producten per filiaal. Super de Boer vergrootte zijn aanbod in biologische producten aanzienlijk en verdringt hiermee Albert Heijn van de derde plaats.
Albert Heijn geeft aan moeite te hebben met de verkoop van biologische en fairtradeproducten. “Consumenten kopen hoofdzakelijk biologische producten die direct herleidbaar zijn, zoals vis, vlees en groente. Naar bijvoorbeeld biologische kauwgom is geen vraag”, aldus een woordvoerder van Ahold. Toch lukt het andere supermarkten wel. Jeroen Walstra van Milieudefensie wijst de prijzenoorlog aan als mogelijke oorzaak. “Voor 2006 was de Albert Heijn marktleider in biologische producten. Sinds het begin van de supermarktoorlog is het aanbod echter gedaald. Met hun nieuwe lijn ‘Puur & Eerlijk’ zit de supermarkt nog steeds onder zijn oude niveau.”
Reageer op dit bericht