De Indiase regering zal dit jaar nog een aanbesteding van meer dan 670 miljoen euro uitschrijven voor de bouw van honderden kilometer nieuwe autosnelwegen. De komende jaren komen er zes van dergelijke megaprojecten in de deelstaten Rajasthan, Gujarat, Madhya Pradesh en Maharashtra. De grootschalige aanpak moet de lamentabele verkeersinfrastructuur in India sneller helpen opkrikken.
Tot hiertoe werd er altijd met stukjes en beetjes gewerkt aan de Indiase snelwegen. Als het aan verkeerminister Kamal Nath ligt, is dat verleden tijd. Hij laat zes gigantische bouwprojecten voorbereiden die telkens 400 tot 1000 kilometer nieuwe snelwegen moeten opleveren. Het budget voor die opdrachten bedraagt telkens meer dan 600 miljoen euro.
Grootschalig is beter
“We willen geen aanbestedingen meer uitschrijven voor 20 kilometer autosnelweg”, verklaarde Nath zondag. Grotere opdrachten doen het werk sneller opschieten omdat de beste bedrijven bij de aanbestedingsprocedures komen bovendrijven en omdat het voorbereidende werk sneller kan gebeuren. De megaprojecten moeten ook buitenlandse investeerders aanlokken. De bouw aan verscheidene snelwegen in India heeft onder meer vertraging opgelopen doordat banken als gevolg van de economische crisis minder vlot krediet verleenden.
Nath wil nog meer op het gaspedaal drukken door de tijd die nodig is voor de aankoop van gronden op de geplande trajecten te verminderen van achttien tot acht maanden. Er komt ook een efficiënter mechanisme voor de regeling van geschillen, nog een belangrijke oorzaak van vertragingen. Volgens de krant The Hindu maakt Nath zich sterk dat India tegen maart 2010 elke dag 20 kilometer nieuwe snelwegen kan krijgen. Nu bedraagt het tempo minder dan 3 kilometer per dag.
Volgens studies heeft India ongeveer 17.000 kilometer nieuwe of verbeterde snelwegen nodig om de belangrijke steden in het land vlotter met elkaar te verbinden. Eerdere doelstellingen om dat infrastructuurprobleem snel weg te werken, bleken de voorbije jaren veel te hoog gegrepen. De voorbije twaalf maanden wilde de Indiase overheid contracten uitschrijven om meer dan 10.000 kilometer snelwegen te verbeteren of opnieuw aan te leggen, maar uiteindelijk werd maar 639 kilometer gehaald. De slechte transportinfrastructuur is een van de belangrijkste factoren die de economische groei in India afremmen. (IPS)
Reageer op dit bericht