RSS

Zink-lucht batterij kan 300% meer energie opslaan dan Lithium-Ion

ma, nov 9, 2009

Wetenschap en Natuur

Zink-lucht batterij kan 300% meer energie opslaan dan Lithium-Ion

ReVolt Technology, een bedrijf in Zwitserland, beweert dat haar Zink-lucht batterij “drie keer de energie van lithium ion batterijen op kan slaan, gebaseerd op volume, terwijl het maar de helft kost”, en deze batterij is, anders dan de bestaande lucht batterijen, oplaadbaar. Het bedrijf begint op kleine schaal door de batterijen in hoorapparaten te installeren, en zal dan langzaam opbouwen tot draagbare elektrische apparaten en elektrische auto’s.

MIT’s Technologie Review schrijft:
In tegenstelling tot de normale batterijen die alle reactanten bevatten om energie op te wekken, gebruiken zink-lucht batterijen zuurstof uit de atmosfeer om stroom op te wekken.

Het oplaadbaar maken van de batterijen was een flinke uitdaging. Binnen de batterij zit een open ‘lucht’ elektrode die zuurstof binnenhaalt en, met de hulp behulp van katalysators in de interface tussen de lucht en water elektrolyten, de zuurstof in hydroxyl ionen veranderd. Deze gaan door een elektroliet naar de zink electrode, hier wordt de zink geoxideerd. Dit zorgt voor een reactie die de elektronen stroom laat produceren. Het tegenovergestelde van dit proces gebeurt wanneer de batterij opgeladen wordt. De xink oxide wordt terug gevoerd naar zink en zuurstof
komt vrij in de lucht elektrode. Maar naar herhalende oplaad en ontwikkelingsprocessen kan het zo zijn dat de lucht elektrode deactiveren, wat de zuurstof reacties kan verlangzamen of zelfs stoppen. Dit kan bijvoorbeeld komen door het vloeibare elektroliet dat te ver in de poren wordt getrokken, aldus Henriksen. De batterij kan ook zijn werking verliezen als het uitdroogt of wanneer de zink niet gelijk opbouwt, dit zorgt voor verkeerde
structuren die voor kortsluiting van de elektrolieten zorgen.

ReVolt zegt dat ze een manier hebben gevonden om dit te bestrijden, en dat de eerste producten van het bedrijf naar verwachting enkele honderden cyclussen vol kunnen houden. Dit werkt erg goed voor draagbare elektronische apparaten, maar elektronische auto’s zullen toch wat anders nodig hebben. Hier is ReVolt momenteel aan het werken:

ReVolt is bezig met het ontwerpen van een nieuwe batterij-structuur die op een brandstofcel lijkt, dit is speciaal voor de elektrische voertuigen. De eerste batterijen zullen twee platte elektroden gebruiken. Maar in de nieuwe vorm zal een elektrode vloeibaar zijn. De lucht elektroden zullen in de vorm van buizen komen. Om elektriciteit op te wekken zal de vloeibare elektrode opgeslagen worden in een vak in de batterij, vervolgens zal deze door de buizen worden gepompt waar het geoxideerd wordt, zodoende komt er zink oxide vrij en zullen elektronen vrijgelaten worden. De zink oxide zal dan ophopen in een ander vak in de batterij. Tijdens het opladen zal de zink oxide terug vloeien door de lucht elektrode, hier laat het zuurstof los, om vervolgens weer zink te worden.

Dit zal voor meer dichtheid van de energie zorgen, en ook voor een toename van het aantal cycli voordat de batterij zijn werking verliest, tussen de 2,000 en 10,000, volgens het bedrijf. Dit belooft wat. (Via Treehugger)

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

,

Reacties

  1. C.F.Egberts:

    Geachte heer/mevrouw,
    Ik hoop dat ik hier ook een vraag mag stellen.
    Ik gebruik lucht-zink batterijen voor mijn hoortoestel. Voor gebruik haal ik een plakkertje van de batterij, dan begint de reactie begrijp ik. Als ik dan ‘s-avonds het batterijtje er uit haal en het plakkertje weer terug plaats, zal het proces dan stoppen zolang het plakkerte erop zit en daarmee de gebruiks tijd van de batterij verlengt kunnen worden.
    Bij voorbaat dank voor uw reactie.
    Hoogachtend,
    C.F.Egberts

  2. MarijnvZ:

    @CF EGBERTS:
    Zo werkt t dus niet. Er is na het losmaken van het plakkertje lucht in je batterij en dat gaat dus gewoon door. Wel loont het om de batterij voor gebruik 1 minuut te luchten en niet meteen het klepje dicht te drukken, daarmee activeer je de batterij optimaler en heb je er langer plezier van.

    Ik gebruik ze ook 😉

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?