Spoorbeheerder ProRail wil een belangrijke leverancier worden van stroom voor elektrische auto’s. Het staatsbedrijf wil oplaadpunten bij stations plaatsen en auto’s via het wegdek laten opladen. De eerste oplaadpunten moeten bij stations in Amsterdam, Den Bosch en Maastricht komen.
Doordat de spoorwegbeheerder een groot elektriciteitsnetwerk in de buurt van wegen heeft zou het een logische stap zijn om ook mee te werken aan de stroomvoorziening via inductie. Het wil inductiestroom gaan leveren via het wegdek van de snelweg. Zo kan een auto worden opgeladen terwijl deze rijdt.
Bij inductietechniek wordt in of op het wegdek een oplaadpunt aangebracht, maar in het draadloze traject van wegdek naar accu gaat nog veel stroom verloren. ‘In Duitsland zijn er al patenten aangevraagd voor deze techniek’, ldus topman Bert Klerk van ProRail. De techniek van ‘stroom uit de straat’ heeft als enorm voordeel dat elektrische auto’s een onbeperkte actieradius krijgen. Nu is die nog beperkt tot maximaal 200 kilometer.
Het gaat volgens de woordvoerder om een toekomstvisie van ProRail-directeur Bert Klerk. Het is nog onduidelijk wanneer de spoorbeheerder de stroom gaat leveren. Het bedrijf gaat nog overleggen met Rijkswaterstaat en de NS over het plan. ProRail investeert vooralsnog twee miljoen euro in de oplaadpunten op stations.
Reageer op dit bericht