De ‘LoLoo’ van Floris Schoonderbeek, Dirk Claessens en Maarten Verweij (de laatste twee van bureau Sinds 1416) is de winnaar van de ontwerpwedstrijd ‘oplaadpunt voor elektrische auto’s’. Dat maakte journalist en fan van elektrische auto’s Joris Luyendijk op 9 december bekend in het Museum van Moderne Kunst in Arnhem.
Volgens de jury is het ontwerp ‘compact, overal toepasbaar, makkelijk te installeren en heeft het een lage kostprijs bij massaproductie’. Deze wedstrijd is een initiatief van netbeheerder Liander, het Ontwerp Platform Arnhem, Syntens, de Gemeente Arnhem en de stichting e.laad.nl.
Flexibel en herkenbaar
Volgens de jury is het ontwerp ‘compact, overal toepasbaar, makkelijk te installeren en heeft het een lage kostprijs bij massaproductie’. Geen icoon, maar wél heel herkenbaar.’ De jury noemt verder het ontwerp geen oplaadpunt, maar de oplossing van een vraagstuk: hoe zorg je dat er miljoenen oplaadpunten straks het straatbeeld niet verrommelen? Oplaadpunten voor elektrische auto’s of scooters zullen in de toekomst immers een herkenbare plaats innemen in het straatbeeld. ‘Dit ontwerp wint, juist omdát het geen paal is. Het ontwerp kan moeiteloos op straat, in parkeergarages, op privé-terreinen worden toegepast. Het is goed te integreren met bestaand straatmeubilair,’ aldus de jury.
Load Location
De naam van het ontwerp – LoLoo, geïnspireerd op ‘Load Location’ – leent zich daarnaast goed voor een campagne om elektrisch rijden te stimuleren. ‘Ik ga even mijn auto LoLoo’en’, of ‘Deze stad is LoLoo-vriendelijk’.’ LoLoo-oplaadpunten zullen straks vaker in het straatbeeld te zien zijn.
10.000 oplaadpunten
Oplaadpunten zullen straks vaker in het straatbeeld te zien zijn: via e-laad.nl zullen de regionale netbeheerders de komende drie jaar 10.000 oplaadpunten realiseren. Het winnende ontwerp wordt eerst in een kleine serie van maximaal tien oplaadpunten uitgevoerd en in een aantal gemeenten, waaronder Arnhem, geplaatst.
Floris Schoonderbeek / Sinds 1416 from Syntens on Vimeo.
Reageer op dit bericht