“Als het aan Siemens ligt kost parkeren straks geen geld meer, maar levert het geld op”, aldus directeur Bernard Fortuyn tijdens de presentatie van Siemens’ plannen voor elektrisch rijden vandaag, 4 februari, in Den Haag. In samenwerking met tal van partners wereldwijd ontwikkelt het bedrijf slimme elektrische systemen en auto’s om fossiele brandstoffen te sparen en de CO2 uitstoot tegen te gaan. Voor Siemens Nederland ziet Fortuyn een leidende rol in de ontwikkeling van energie-opslag. “Nederland moet voorop lopen in elektrisch rijden en haast maken met wind- en zonne-energie. Europees gezien hebben we daarin een flinke achterstand opgelopen.”
“Stelt u zich eens miljoenen elektrische auto’s voor op parkeerplaatsen en in parkeergarages, die stuk voor stuk elektriciteit opnemen uit het net. Maar stelt u zich nu ook eens het omgekeerde voor. Geparkeerde auto’s die elektriciteit leveren aan het net. Het lijkt vreemd, maar het is heel goed mogelijk met geavanceerde accu’s die afwisselend geladen worden uit het net of juist stroom leveren aan het net”, stelt Fortuyn. “Nu op tal van plaatsen initiatieven worden ontwikkeld en pilot projecten van start gaan, ligt er voor de BV Nederland een goede kans om de koppositie te pakken bij elektrisch rijden. Vooral onze dichtbevolkte Randstad met veel auto’s per vierkante kilometer, die per dag relatief kleine afstanden afleggen, is de ideale omgeving om elektrisch rijden te stimuleren en tot een succes te maken. Het consortium van bedrijven, instellingen en overheden, waar Siemens deel van uitmaakt en dat de komende drie jaar in ons land meer dan 3000 elektrische auto’s de weg op gaat brengen, is zo’n stimulans”.
De visie van verregaande electric-mobility, kortweg e-mobility, komt voort uit een aantal factoren. Enerzijds het toenemende aantal mensen dat mobiel wil zijn, met name in landen als India en China, maar ook de alsmaar toenemende vraag naar mobiliteit in de westerse wereld, inclusief ons eigen land. Anderzijds de mondiaal groeiende vraag naar elektriciteit. Tot op heden werd die vraag naar mobiliteit en elektriciteit voornamelijk beantwoord door het gebruik van fossiele brandstoffen. Auto’s rijden al meer dan 100 jaar met verbrandingsmotoren en stroom wordt voornamelijk opgewekt door de verbranding van kolen en aardgas. Echter, fossiele brandstoffen zijn eindig en de CO2-uitstoot die zij produceren versnellen de klimaatverandering.
Meer en meer wordt er daarom gebruik gemaakt van duurzame bronnen als zon en wind. Fortuyn: “Maar omdat het niet altijd even hard waait en de zon niet altijd schijnt, is de opbrengst van deze bronnen nogal variabel. En hoe meer duurzame bronnen we inzetten, des te afhankelijker worden we van het weer. Tenzij we voldoende opslagcapaciteit kunnen creëren om de extra geproduceerde energie op te slaan als het flink waait en de zon schijnt”. Een goede en reële mogelijkheid is het gebruik van accu’s in elektrische auto’s. Op het moment dat er meer geproduceerd wordt dan er wordt verbruikt, bijvoorbeeld als het flink waait, maar ook ’s nachts als het verbruik laag is, is stroom dus goedkoop. “Hèt moment om je auto voordelig op te laden”. Maar op het moment dat er veel vraag is naar elektriciteit, gaat de prijs omnhoog en is het aantrekkelijk als de auto-accu het net kan voeden. “Stelt u zich eens voor: in 2020 parkeert u uw elektrische auto bij Schiphol. Na drie dagen met weinig wind en nauwelijks zon komt u terug en wat blijkt: In plaats van te betalen, krijgt u geld toe. Of u parkeert uw elektrische auto bij het kantoor waar u werkt en samen met uw collega’s zorgt u voor verwarming en verlichting van het kantoorpand.
Dit is nu nog toekomstmuziek, maar niet lang meer”.
Als we naar het huidige personenwagenpark van 7,75 miljoen auto’s kijken, rijden nu nog maar 26.000 auto’s op elektriciteit, iets meer dan 0,3%. Maar als in 2020 er naar schatting 9,2 miljoen auto’s rondrijden en 1 op de 10 auto’s rijdt elektrisch, gaan we al aardig in de richting van een miljoen. Berekeningen tonen aan dat men zo’n 300 elektrische auto’s nodig heeft per geïnstalleerde windturbine met een vermogen van 3 MW om het systeem van laden en ontladen mogelijk te maken. Ofwel, met het elektrisch wagenpark van 2020 is er ruimte voor offshore windparken met meer dan 3000 turbines.
Zelfs al zou de energie die nodig is om elektrische auto’s te laten rijden, niet van duurzame maar van fossiele bronnen komen, ook dan is de CO2 belasting een stuk lager dan van een auto met een verbrandingsmotor. Ter vergelijking: gemiddeld stoten centrales zo’n 600 gram CO2 uit per kilowatt-uur, wat overeenkomt met 90 gram voor iedere met een elektrische auto gereden kilometer. Hetgeen fors minder is dan de 120 tot 160 gram CO2 die door de gemiddelde middenklasser met verbrandingsmotor wordt uitgestoten.
Tot nu toe is het opslaan van elektriciteit omslachtig en duur. Een middenklasser die per dag niet meer dan 100 km rijdt, heeft een accu nodig met een capaciteit van 15kWh. Zo’n accu kost momenteel meer dan 10.000 euro. Afgezien van het terugverdienen van die investering door de verkoop van elektriciteit aan het net op momenten dat de auto niet gebruikt wordt, zijn er ook andere mogelijkheden. Leasen van het energiebedrijf is een optie. Met andere woorden, het energiebedrijf decentraliseert hiermee haar opslagcapaciteit en financiert de accu met de opbrengsten van het “tweede gebruik”.
Als wereldwijd opererende onderneming, die betrokken is in zowel de opwekking, als het transport, de distributie en de opslag van (duurzame) energie, maar ook in elektrische aandrijvingen en automatiseringssystemen, is Siemens bij uitstek het bedrijf dat investeert in de toekomst van e-mobility. Internationaal is de onderneming betrokken bij tal van (pilot) projecten. Een voorbeeld hiervan is het project Edison dat momenteel in Denemarken loopt. Hier worden innovatieve oplossingen onderzocht om auto’s aan te kunnen sluiten op het openbare elektriciteitsnet. Doel van het project is om tot standaarden te komen voor het opslaan van energie, alsmede voor laad- en ontladingstechnologieën van elektrische en plug-in hybride voertuigen. Maar ook voor Siemens Nederland ziet Fortuyn mogelijkheden in de verdere ontwikkeling van e-mobility: “In ons land zijn er vergevorderde plannen voor het onderzoek naar verbeterde opslagmogelijkheden van energie in de elektrische auto. Met als resultaat dat de opslagkosten, die voornamelijk bepaald worden door de hoge prijs van de accu, omlaag kunnen en er tegelijkertijd ook efficiënter en sneller geladen en ontladen kan worden”.
“Hoe futuristisch een deel hiervan ook klinkt”, besluit Fortuyn, “Siemens kan bogen op een lange historie vol innovaties. Sterker nog, de elektrische auto is zelfs ouder dan de auto met verbrandingsmotor die in 1885/86 door Carl Benz werd uitgevonden. Want al in 1882 presenteerde Werner von Siemens de eerste elektrische auto, de Elektromote. Hoewel de verbrandingsmotor lange tijd veruit het populairst was, is volgens Siemens juist nu de tijd rijp voor slim elektrisch rijden, waardoor mobiliteit en milieu hand in hand kunnen gaan”. (Nieuwsbank)
februari 5th, 2010 om
Kijk, dat is andere praat dan de palen drang van essenrt en e-laad.
Siemens heeft geen belang bij het laten draaien van oude kolencentrales, en verteld de waarheid:
Het aan de lader houden van een EV levert geld op, en dat hoort naar de EV eigenaar te gaan, niet naar het fossiele energie bedrijf.
april 14th, 2010 om
Mooi streven en ben benieuwd naar het uiteindelijke verdienmodel voor organisaties als Siemens. Eens met de heer Daalder;als je stroom gaat terugleveren dan moet je hier een tegoed mee op kunnen bouwen of een creditnota op je energie rekening ontvangen..waarom zou je hier anders aan mee willen werken?
Op naar de digitale SmartCard waarop de registratie gaat plaatsvinden. Leveren betekent een tegoed opbouwen. Dit oplaad tegoed gaat zich vertalen in “oplaad punten” ..goed he?
Een vinding en initiatief van GreenSource New Mobility en einde dit jaar te registreren via “www.oplaad-punten.nl”
Blij in elk geval op te zien dat er beweging zit in de initiatieven