Maar liefst 97% van de Nederlanders gelooft dat diesel- en benzineauto’s de komende 10 jaar zuiniger en milieuvriendelijker zullen worden. Ook voor hybride en elektrische auto’s ziet een grote meerderheid een toekomst.
Toch denken de meeste Nederlandse autorijders dat het nog minstens 5 à 10 jaar wachten is op een elektrische auto die dezelfde prestaties kan leveren als de huidige, traditionele auto’s. Bovendien vrezen ze dat een elektrische auto een stuk duurder zal zijn. Dat blijkt uit een enquête die Bosch liet uitvoeren bij 1.000 Nederlanders.
Nederland blijft trouw aan benzineauto
Dat de Nederlander een benzinerijder is, blijkt ook uit dit onderzoek: 77% van de respondenten rijdt met een benzineauto, 18% met een dieselauto. Bij vrouwen is dat verschil nog meer uitgesproken: 84% van hen rijdt met een benzineauto, slechts 12% met een diesel.
Ook bij de aankoop van een nieuwe auto met een klassieke verbrandingsmotor blijft de overgrote meerderheid (75%) trouw aan benzine. De belangrijkste redenen voor die keuze zijn: het aantal kilometers dat men rijdt (48%), het aangename rijgevoel (22%) en de milieuvriendelijkheid (9%). De respondenten die een dieselauto zouden kopen (25%), doen dat vanwege de brandstofprijs (30%), het aantal kilometers dat ze afleggen (26%) en het verbruik (18%).
Het contrast met buurland België is groot als het gaat om de keuze tussen diesel en benzine. In België rijdt slechts 37% met een benzineauto en kiest maar liefst 62% voor een dieselversie. En nog een opvallend verschil: 4% van de Nederlanders rijdt op LPG of aardgas tegenover slechts 1% in België. “Dit keuzegedrag wordt vooral bepaald door de diverse belastingen. Hierdoor is een dieselauto in Nederland pas interessant bij grotere jaarkilometrages”, aldus Hans Driever van TNO. “Daarnaast speelt imago waarschijnlijk een rol.”
Gevraagd naar de meest milieuvriendelijke auto kiest de Nederlander resoluut voor de benzineauto: 61% vindt deze het milieuvriendelijkst omdat hij minder roet (38%) en minder CO2 uitstoot (37%). Ook 32% van de respondenten die een dieselauto het milieuvriendelijkst vinden, noemen de lagere CO2-uitstoot een belangrijk argument. “Over de emissies van voertuigen bestaan nog veel misverstanden”, stelt Driever. “Zo is de CO2-uitstoot bij benzineauto’s hoger dan bij vergelijkbare dieselauto’s en is de roetuitstoot van moderne diesels sterk verminderd.”
Dat diesel- en benzineauto’s in de toekomst nog zuiniger en milieuvriendelijker kunnen worden, staat voor 97 % van de Nederlanders buiten kijf. Zij scoren daarmee 5% hoger dan de Belgen. “Wij verwachten dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van deze auto’s inderdaad met 25 tot 30% kan dalen. Over enkele jaren zal een compacte middenklasseauto nog slechts 3 liter per 100 kilometer verbruiken”, zegt Divisional Director Automotive Technology Bosch Benelux, Filip Boelens.
69% van de Nederlandse respondenten is bereid extra te betalen voor een zuinigere auto als de totale gebruikskosten nadien lager liggen. In België ligt dat aantal met 80% fors hoger. “Het is opmerkelijk dat een derde van de Nederlanders niet bereid is om eerst te investeren en nadien geld terug te winnen”, aldus Driever. “We hebben meer inzicht nodig in het effect van aanschafkosten versus gebruikskosten op het aankoopgedrag.”
Een hybride? Waarom niet!
Dat hybride auto’s de komende tien jaar een toekomst hebben, staat voor 86% van de respondenten buiten kijf. De helft overweegt bovendien als volgende auto een hybride te nemen. De belangrijkste reden daarvoor is de milieuvriendelijkheid (64%), gevolgd door minder verbruik (23%).
De Nederlander is er eveneens van overtuigd dat er de komende tien jaar een toekomst is voor elektrische auto’s: 75% zegt hierin te geloven. Dat is opvallend meer dan in België waar 68% in een toekomst van elektrische voertuigen gelooft binnen de 10 jaar.
Toch ziet de Nederlander in het straatbeeld nog niet meteen elektrische auto’s opduiken die dezelfde prestaties kunnen leveren als auto’s met een klassieke verbrandingsmotor. Volgens 8% van de respondenten kan dat nog voor 2015; 62% ziet dat pas tussen 2015 en 2025 gebeuren. Eén Nederlander op de 12 verwacht trouwens dat een elektrische auto nooit de prestaties van de huidige diesel- of benzineauto’s zal kunnen evenaren.
De eerste elektrische auto’s zullen naar verwachting gemiddeld 150 à 200 kilometer kunnen rijden voor ze opnieuw moeten worden opgeladen. In België vindt 62% van de chauffeurs dat onvoldoende, in Nederland is dat voor 49% onvoldoende. Van deze Nederlandse respondenten voegt 73% eraan toe dat een dergelijke auto idealiter 500 kilometer of meer zou moeten rijden zonder oplaadbeurt. “Je zou kunnen concluderen dat ruwweg 35% van de Nederlanders dezelfde eisen stelt aan het rijbereik van een elektrische auto als aan dat van een benzine- of dieselauto. Ongeveer de helft kan echter uit de voeten met een aanzienlijk lager rijbereik. Een interessant resultaat”, vindt Driever.
Een ruime meerderheid van de Nederlanders (77%) gaat ervan uit dat een elektrische auto duurder zal zijn; 10% denkt dat hij goedkoper wordt dan de auto’s die nu op de markt zijn. Van de respondenten die denken dat de elektrische auto goedkoper wordt, verwacht 64% dat het prijsvoordeel tussen de 2000 en de 6000 euro zal bedragen. Driever: “Deze laatste groep is erg optimistisch. Naar verwachting zullen de aanschafkosten van elektrische voertuigen hoger blijven door de hoge batterijkosten.”
Volgens 49% van de respondenten die denken dat de elektrische auto duurder zal zijn, ligt het prijsverschil tussen de 2.000 en 6000 euro; 35% vermoedt dat het tussen 6.000 en 10.000 euro zal liggen; 12% denkt dat het meer dan 10.000 euro zal bedragen. Binnen deze groep is 11% bereid extra te betalen, al mag het verschil voor de meesten niet meer dan 6.000 euro bedragen.
“Uit deze resultaten blijkt hoe belangrijk de uiteindelijke kosten van elektrische voertuigen zullen zijn voor het keuzegedrag van consumenten” concludeert Driever. “Een goede voorlichting over de totale kosten is van belang. Ook denken aanbieders na over nieuwe kostenmodellen, zoals batterijlease. Tenslotte is – zeker in deze aanloopfase – de rol van de overheid belangrijk met zijn fiscale instrumenten en stimuleringsregelingen.”
Rol van de overheid
23% van de Nederlanders vindt dat de overheid voldoende doet om milieuvriendelijke auto’s te promoten. Evenveel respondenten is van mening dat de overheid deze auto’s niet hoeft te promoten. Van de andere 54%, volgens wie de overheid onvoldoende doet, moet de overheid in de eerste plaats zorgen voor de nodige infrastructuur (66%), premies geven (56%) en hogere belastingen heffen op niet-milieuvriendelijke auto’s (18%).
Over de vraag of de overheid moet investeren in onderzoek en ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën is de Nederlander eensgezinder: 85% vindt dat wel een taak voor de overheid.
Bron: AutoleaseWereld
Reageer op dit bericht