WASHINGTON (AFN) – De Amerikaanse detailhandelssector heeft in februari onverwacht meer omzet behaald dan in januari. Dat bleek uit cijfers die het Amerikaanse ministerie van Handel vrijdag bekendmaakte. Marktkenners rekenden juist op een daling, mede door het strenge winterweer.
De verkoop van auto’s viel flink terug, met 2%, mede door de problemen bij Toyota. Deze daling werd echter gecompenseerd door toenemende verkopen in vrijwel alle overige sectoren. Het enige segment dat evenals auto’s een afname liet zien, was verzorgingsproducten.
Vooral de verkoop van elektronica piekte. Dat was te danken aan de verkoop van televisies en toebehoren voor Super Bowl, hét sportevenement in de Verenigde Staten dat op 7 februari plaatsvond.
Opvallend was, met het oog op het winterweer, dat de verkopen over internet niet toenamen. Inwoners raakten in grote delen van de oostkust ingesneeuwd, maar wisten toch de winkels te bereiken.
De detailhandelsomzet steeg in februari op maandbasis met 0,3 procent, na een herziene toename van 0,1 procent in januari. Aanvankelijk werd over januari een stijging van een half procent gemeld. Analisten rekenden in doorsnee op een afname van 0,2 procent in februari.
De omzet exclusief de verkoop van auto’s steeg in februari met 0,8 procent, na een stijging met een half procent in januari. De toename is veel sterker dan verwacht; analisten rekenden op een plus van 0,1
Reageer op dit bericht