De directie van het Technisch Instituut Immaculata gaat op voorstel van een aantal leerlingen zonnepanelen plaatsen. De leerlingen van het zesde jaar Techniek-Wetenschappen hebben twee trimesters lang in de vakken Nederlands en Fysica aan een project gewerkt rond zonne-energie. Wat aanvankelijk een vrijblijvend project rond hun studiekeuze was, is uitgegroeid tot een praktisch voorstel om op school zonne-energie te introduceren door zonnepanelen op het dak te plaatsen.
Leerkracht Nederlands Nele Bouve: ‘De leerlingen kregen de opdracht om samen een ingenieursbureau op te richten en hiermee de directie van de school te overtuigen om een investering te doen in zonnepanelen.’
Voor de leerlingen was het een unieke gelegenheid om te leren hoe ze zelf initiatief kunnen nemen. Ze ondervonden ook hoe je het best samenwerkt en ze leerden omgaan met tijdsdruk. Bovendien konden ze zich inwerken in de materie van de zonnepanelen door de voor- en de nadelen van zonne-energie eens naast elkaar te plaatsen.
‘Via hun project hebben de leerlingen ons warm kunnen maken voor zonne-energie’, zegt directeur Hervé Werbrouck. ‘Ze hebben ons heel wat nuttige info bezorgd en vooral ook de nodige cijfergegevens. We hadden met het schoolbestuur al interesse in zonnepanelen, maar de leerlingen van 6TW hebben ons het duwtje in de rug gegeven dat we nodig hadden om effectief de weg van zonne-energie op te gaan. In de renovatieplannen die we hebben voor onze school, gaan we die weg zeker verder bewandelen. Kortom, dankzij de inspanningen van de leerlingen zullen er op school zonnepanelen komen.’
Reageer op dit bericht