De verkoop van biokatoen is tussen 2008 en 2009 gestegen met 35 procent, zo blijkt uit jaarcijfers van de Organic Exchange. Grootste inkoper wereldwijd is de Nederlandse kledingketen C&A.
In 2009 steeg de verkoop van biokatoen naar 4,3 miljard dollar, 35 procent meer dan de 3,2 miljard dollar in 2008. Op zich is het groeicijfer niet opvallend: de biokatoenmarkt stijgt al sinds 2001 jaarlijks met zo’n 40 procent. Maar de groei komt er bij een wereldwijde daling van de textielmarkt met zo’n 7 procent. Het rapport voorspelt een groei van 20 tot 40 procent voor dit jaar en 2011.
“Veel mensen dachten dat de recessie het einde zou betekenen voor de organische producten, maar de markt reageerde precies andersom”, zegt LaRhea Pepper van de Organic Exchange. “De consument zette zich schrap en bleef kiezen voor organisch katoen en andere duurzame vezels, terwijl producenten en distributeurs hun engagement behielden of zelfs uitbreidden.”
Elk jaar stelt de Organic Excange ook een top twaalf op van de grootste afnemers van biokatoen ter wereld. Dit jaar wordt de lijst aangevoerd door de Nederlandse kledingketen C&A, die Nike en Walmart voorafgaat. Andere bekende namen in het lijstje zijn H&M op plaats vijf, Levi Strauss op plaats negen en Adidas op plaats elf. (IPS)
Reageer op dit bericht