Als Nederland wereldkampioen wordt, leidt dat tot een extra economische groei van ongeveer 0,5 procent. Dat stelde hoogleraar bedrijfskunde José Bloemer van de Radboud Universiteit Nijmegen dinsdag. ,,Dat is gigantisch in deze tijd”, aldus Bloemer. Maar ook zonder wereldtitel krijgt de Nederlandse economie een duidelijke impuls van het WK in Zuid-Afrika.
‘Het betekent nogal wat. Niet alleen de supermarkten profiteren bij winst, maar veel meer sectoren.’ Volgens Bloemer zijn de economen het hierover eens. Tot nu toe profiteerden vooral de supermarkten en kroegen van het WK. ‘Er zijn ook wat verliezers tot dusver. Zoals de restaurants en de bouwmarkten.’ De restaurants leggen het dezer dagen af tegen een avondje voor de buis. ‘En ook de bouwmarkten merken het. Mannen kijken nu tv in plaats van dat ze klussen.’
Vooral de psyche speelt een belangrijke rol. ‘Nu zijn we nog pessimistisch’, stelt Bloemer. ‘We moeten bezuinigen en we wachten op een nieuw kabinet. Als we winnen, geeft dat ons nationaal zelfvertrouwen.’ En vertrouwen staat aan de basis van de bestedingen. We zullen niet allemaal meteen een nieuwe auto kopen. ‘Maar we zullen wel gemakkelijker geld uitgeven.’
Het Centraal Planbureau (CPB) stelde eind juni de raming voor de economische groei in Nederland voor dit jaar nog licht naar beneden bij. De rekenmeesters van het kabinet gaan nu uit van een economische groei van 1,25% voor dit jaar en 1,75% voor volgend jaar. Als Nederland zondag in Johannesburg de finale wint, zou dat betekenen dat de groeiraming voor 2011 dit jaar al gehaald wordt.
Het CPB ging er in juni nog van uit dat de bestedingen van Nederlandse huishoudens dit jaar maar mondjesmaat toenemen met 0,75%. ‘Ook daar zal een positief effect optreden, maar dat is lastig te kwantificeren. Dat zal hoe dan ook niet lang duren.’ De economen van ING berekenden voorafgaand aan het WK dat bij winst voor Oranje de consumptie met 0,25%toeneemt.
De uitwerking die de wereldtitel op de binnenlandse economie heeft, is volgens de hoogleraar van tijdelijke aard. ‘Zodra er negatieve berichten komen over de economie, is het effect weg.’ Maar bedrijven kunnen scoren dankzij het kampioenschap. En dat is veel belangrijker en structureel van aard. ‘Nederland krijgt in de wereld een enorme exposure.’ Mensen worden nieuwsgierig naar ons land. Dat zal leiden tot meer buitenlandse bezoekers, wat goed is voor de toeristische sector.
‘Maar nog veel belangrijker is dat er meer Nederlandse producten in het buitenland gekocht zullen worden.’ Dat is dan puur te danken aan een grotere naamsbekendheid. Bovendien leidt winst van Oranje tot een positief effect op het producentenvertrouwen. ‘En dat heeft uiteindelijk weer effect op de werkgelegenheid.’
Mocht Nederland geen wereldkampioen worden, zijn de effecten zeer beperkt. ‘In economisch opzicht gebeurt er dan niet veel. We missen een kans en we worden er even wat pessimistischer door. Dat duurt een avond en werkt de volgende dag nog even door, maar dan is het over.’ (AFN)
juli 24th, 2010 om
Jammer zijn we geen wereldkampioen.
Maar het was een spannende wedstrijd.
Ik zat op de camping en iedereen zat heel fanatiek te kijken. *ahum*
maar ’t was wel heel gezellig. 🙂