De verkoop van duurzaam geproduceerde koffie is in de eerste helft van het jaar sterk gestegen. De hoeveelheid koffie met certificering van UTZ kwam uit op 81,3 miljoen kilo, of wel 38 procent meer dan een jaar eerder.
Nederland behoort tot de landen waar UTZ het meest is ingeburgerd. Het marktaandeel van UTZ-gecertificeerde koffie is hier ongeveer 40 procent, aldus UTZ Certified, de organisatie achter de keurmerken op de verpakking van koffie, thee en chocola.
De hoeveelheid UTZ-gecertificeerde cacao steeg met 76 procent naar 20,3 miljoen kilo en die van thee met 46 procent naar 1,8 miljoen kilo.
Mars en Pickwick
Steeds meer bedrijven kopen de duurzaam gecertificeerde grondstoffen in. Nieuw zijn onder meer snoepfabrikant Mars (cacao voor de Balistoreep) en Pickwick, dat het gecertificeerde assortiment aan thee uitbreidt. Supermarktketen Lidl is een belangrijke nieuwe partner als het gaat om koffie. Brazilië is de belangrijkste leverancier van de koffie’; Ivoorkust van de cacao.
Reageer op dit bericht