De eerste volledig elektrische auto in massaproductie, de Nissan Leaf, heeft een aantal leuke extra mogelijkheden. In Japan is onthuld dat de oplader van de auto de mogelijkheid heeft om opgeslagen energie naar het bestaande elektriciteitsnet over te zetten. Volgens Nissan kan de 24kWu batterij een modaal Japans huis 2 dagen van stroom voorzien.
Zelfs wanneer de stroom uitvalt kan de batterij het huis voor een korte tijd onafhankelijk van stroom blijven voorzien. Nog indrukwekkender is dat de technologie een belangrijke rol kan spelen in het implementeren van het smart grid en het stimuleren van schone elektriciteit.
De grote Li-Ion batterij van de Leaf werkt momenteel met een soort van eenrichtingsklep; AC wordt omgezet naar DC om zodoende de batterij op te laden. De mogelijkheid om de opgeslagen DC om te zetten naar AC en vervolgens over te zetten naar het elektriciteitsnet, is op zich niet speciaal en deze manier wordt ook toegepast bij zonnepanelen.
De nieuwe oplader zal hetzelfde doen maar zal gebruik maken van goedkopere elektriciteit van het net. Eigenaren van de Leaf zullen hun voordeel halen door de batterij ‘s nachts op te laden wanneer elektricteit het minste kost, vervolgens kan de energie worden verkocht tijdens piek uren. De auto kan ook als back up dienen wanneer het huis zonder stroom zit.
Het bijzondere aspect van deze technologie zit in de potentie ervan. Een smart grid zou een hefboom effect kunnen veroorzaken voor de elektrische auto’s. Wind- en zonne-energie kan in tussenpozen verkocht worden aan auto eigenaren en teruggekocht worden wanneer er vraag naar is. De technologie kan fluctuaties in energie niveaus terug dringen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen. En dit allemaal terwijl de eigenaren ook zelfs nog kunnen verdienen aan de verkoop van de energie.
Reageer op dit bericht