Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) trekt 5 miljoen euro uit om het rijden op waterstof te stimuleren. Dat maakt ze vanochtend bekend bij de opening van de beurs voor duurzame mobiliteit, Ecomobiel in Ahoy Rotterdam.
Volgens de bewindsvrouw kan Nederland samen met onze buurlanden een ‘waterstof-Walhalla’ in Europa worden. ‘Wij hebben in de Botlek samen met Antwerpen één van de grootste infrastructuren voor de productie van waterstof van Europa’, analyseert ze.
Ze somt op dat er nu op die plek al veel fabrieken staan die de stof produceren, dat er veel transportleidingen liggen en er al tientallen jaren ervaring is om waterstof voor industriële toepassingen veilig te hanteren. ‘We hebben dus een dijk van een startpositie’, aldus de minister.
Samen met het bedrijfsleven en de regionale overheden zal het Rijk in het voorjaar een uitgewerkt plan van aanpak uitbrengen. De minister wil daarmee tijdig inspelen op vooral personenauto’s op waterstof, die naar verwachting vanaf 2014 op de markt komen.
Schultz wil dat er in ieder geval een oplossing komt voor het geringe aantal tankstations waar waterstof kan worden getankt. ‘We hebben nu welgeteld twee tankstations voor waterstof: een in Arnhem en een in Amsterdam en die is niet voor het publiek toegankelijk’, schetst Schultz. ‘We hebben meer vulpunten nodig. Voor bussen, vrachtauto’s én personenauto’s.’
De minister wil daarover met aanbieders van waterstof, pomphouders, gemeenten en provincies afspraken maken. Naast de 5 miljoen van het rijk rekent ze erop dat er ook geld uit Europese en regionale fondsen beschikbaar komt. (ANP)
september 27th, 2011 om
Dit is een slechte zet. Waterstofauto’s doen helemaal niets om CO2 te reduceren, omdat goedkope waterstof gemaakt wordt op basis van fossiele brandstof. Waterstof is alleen een energiedrager. Tevens moet voor waterstof een nieuwe distributie-infrastructuur worden aangelegd.
Schultz zou moeten inzetten op electrische auto’s met verwisselbare accu’s. Electrische auto’s zijn technisch simpeler dan verbrandingsauto’s, accu’s worden steeds goedkoper, en we hebben al de distributie-infrastructuur beschikbaar: ons electriciteitsnetwerk.