Wanneer 10 procent van een bevolking een onwrikbare overtuiging heeft, zal deze overtuiging na verloop van tijd onvermijdelijk door de meerderheid van de maatschappij worden geadopteerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan het Rensselaer Polytechnic Institute in de Verenigde Staten.
De onderzoekers merken op dat het resultaat van de studie belangrijke implicaties kan hebben voor de inzichten in de impact van sociale interacties, gaande van de verspreiding van innovatie tot politieke bewegingen.
“Wanneer een opinie door minder dan 10 procent van de bevolking wordt gedeeld, is er nog geen zichtbare vooruitgang in de verspreiding van de ideeën,” merkt Boleslaw Szymanski, hoofd van het Social Cognitive Networks Academic Research Center (SCNARC) aan het Rensselaer Polytechnic Institute, op in het webmagazine ScienceDaily. “Wanneer echter de grens van 10 procent wordt doorbroken, verspreid het idee zich als een lopend vuur.”
Als verklaring geven de onderzoekers dat in het algemeen, mensen er niet van houden om een impopulaire mening te hebben en zijn altijd lokaal op zoek naar consensus. Om dit aan te tonen moest elk individu in het experiment hun mening verkondigen aan een aantal luisterende respondenten. Als de gesprekspartner dezelfde mening had, versterkte het de overtuiging van het luisterende individu. Als de mening anders was, ging het individu met een nieuwe partner in gesprek. Als diegene eveneens dezelfde mening verkondigt, neemt de luisterende partij het idee over.
Onderzoeker Sameet Sreenivasan: “As agents of change start to convince more and more people, the situation begins to change,” Sreenivasan said. “People begin to question their own views at first and then completely adopt the new view to spread it even further. If the true believers just influenced their neighbors, that wouldn’t change anything within the larger system, as we saw with percentages less than 10”
Reageer op dit bericht