De Nederlandse Supermarkten hebben in één jaar tijd hun aanbod van fairtrade producten met 40 procent vergroot. Ook het aanbod van biologische producten maakte een groeispurt door, een stijging van 30 procent. Dit blijkt uit de jaarlijkse EKO-tellingen van Milieudefensie, een onderzoek naar het aanbod duurzame producten in bijna 600 supermarktenfilialen. Op dit moment hebben winkels gemiddeld 116 biologische en 28 fairtrade producten in de schappen liggen.
Plus
Met gemiddeld 240 biologische producten per filiaal is de PLUS net als de vijf voorgaande jaren de best presterende keten. Het aanbod van PLUS is dit jaar met maar liefst 30 producten gestegen. Jumbo bezet met 232 producten de tweede plaats. Deze twee ketens doen het al jaren opvallend beter dan de rest en blijven consequent stijgen. Dit jaar lieten de twee koplopers een stijging zien van 15 procent.
Inhaalslag
Op het gebied van Fair Trade wisselen deze twee ketens stuivertje. Hier is de Jumbo net als vorig jaar de lijstaanvoerder met gemiddeld 66 fairtrade producten, een lichte daling ten opzichte van 2010. De Plus heeft met Fair Trade een enorme inhaalslag gemaakt en staat nu slechts 3 producten achter de Jumbo. Het fairtrade aanbod van de Plus – gemiddeld over al hun filialen – nam toe met maar liefst 80 procent in één jaar tijd!
Winnaar EKO-Award én Fair Trade Award 2011
Het Jumbo-filiaal aan de Boumaboulevard in Groningen is de opvallende winnaar van de EKO-Award én de Fair Trade Award 2011. Dit Jumbo-filiaal haalt deze dubbelslag binnen door de allermeeste biologische én fairtrade producten in Nederland aan te bieden, 1069 EKO producten en 297 Fair Trade producten. Vijf jaar lang was het PLUS-filiaal in Amersfoort de winnaar van de EKO-Award, een ongekend goede prestatie, maar deze ondernemer moet dit jaar helaas genoegen nemen met de tweede prijs.
Persoonlijke inzet
Een ruim aanbod van biologische en fairtrade producten door supermarkten is, volgens Milieudefensie, cruciaal voor een groeiende verkoop daarvan. De afgelopen weken hebben meer dan 200 vrijwilligers van Milieudefensie in bijna 600 supermarkten het aanbod van biologische en fairtrade producten onderzocht. Dit is de veertiende keer dat Milieudefensie deze jaarlijkse EKO-tellingen uitvoert. De verschillen in aanbod tussen de supermarktketens en zeker ook tussen filialen onderling, zijn groot. Dit toont aan dat er niet alleen nog veel groei mogelijk is, maar dat duurzaamheid ook sterk afhankelijk is van de persoonlijke inzet van de individuele bedrijfsleider en filiaalhouder. Volgens Milieudefensie ligt de uitdaging nu bij de holdings van de supermarkten om het duurzaamheidspeil van alle filialen op peil krijgen.
Reageer op dit bericht