Bij steeds meer bedrijven maakt duurzaamheid een belangrijk deel uit van de bedrijfsvoering. Vooral bedrijven die internationaal opereren hebben er echter moeite mee om hun prestaties op het gebied van duurzaamheid te meten en te verbeteren. In Europa bestaan namelijk veel verschillende duurzaamheidsinitiatieven met een regionaal of nationaal karakter.
Consortium
Een consortium van 25 grote internationale bedrijven, waaronder Heineken, Dow Chemical en DHL, heeft nu de krachten gebundeld voor een pan-Europees systeem waarmee bedrijven CO2-emissies van wegvervoer kunnen verminderen. Onlangs heeft het consortium dit systeem gepresenteerd aan vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de Europese Commissie.
Smartway
Het programma is een Europese versie van het vergelijkbare en succesvolle ‘Smartway Partnership’- programma in de Verenigde Staten. De European Shippers’ Council (ESC) en EVO zijn door de groep bedrijven aangewezen om het programma te managen. De Energy Saving Trust gaat de techniek ontwikkelen.
Meten
Het programma helpt bedrijven bij de vermindering van de CO2-uitstoot. Door middel van een centrale database kan de uitstoot worden berekend en gemonitord. Ook kunnen bedrijven hiermee de milieuprestaties van transportbedrijven met elkaar vergelijken. Daardoor kunnen logistiek managers de carbon footprint van hun producten meten. Ook transportbedrijven hebben er baat bij omdat het meer klimaatbewuste klanten aantrekt.
Techniek
De komende maanden wordt er hard gewerkt aan de techniek die ten grondslag ligt aan het systeem. In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt het Europese initiatief met een eigen methodiek en onder een eigen naam gelanceerd. (Via)
Reageer op dit bericht