De Duitse rivalen BMW en Daimler slaan de handen ineen voor de ontwikkeling van een nieuw type elektrische auto. Die moet heel wat lichter, zuiniger en veiliger worden dan de huidige modellen.
Elektrische voertuigen zijn weliswaar veelbelovend, maar er kan nog veel verbeterd worden, zegt de Technische Universiteit van München, de derde deelnemer aan het project. De beschikbare modellen zijn ofwel te klein ofwel te zwaar. De bestaande kleine elektrische wagentjes zijn niet veilig genoeg voor doorsnee gebruik en daardoor niet op grote schaal aan de man te brengen. De grotere elektrische auto’s zijn meestal gebaseerd op conventionele auto’s en eigenlijk veel te zwaar, waardoor ze grote, zware en dure batterijen nodig hebben.
Nieuwe aanpak
Het onderzoeksproject Visio.M, dat 10,8 miljoen euro kreeg van het Duitse ministerie voor Onderwijs en Onderzoek, moet een erg efficiënt, veilig en goedkoop model opleveren. Het consortium stelt zichzelf ambitieuze doelstellingen: de wagen krijgt een motor van amper 20 pk, maar die moet volstaan omdat de wagen exclusief batterijen niet meer dan 400 kilogram mag wegen. Het lage gewicht en de zuinige motor maken het mogelijk om de kostprijs van de batterijen laag te houden.
Het consortium zal gebruik maken van een bestaand prototype, de Mute, dat al in 2010 was ontwikkeld door de universiteit. De wagen wordt het platform om allerlei innovaties te testen op het vlak van veiligheid, energieopslag en productietechnieken. De ontwikkelaars willen zich vooral richten op veiligheid, en ondanks het minimale gewicht een model bouwen dat even veilig is als conventionele auto’s.
mei 8th, 2012 om
Is niet het grootste probleem van electrische auto’s de actieradius? Zeker in Duitsland lijkt me dat best belangrijk, dat je van Munchen naar Berlijn kunt rijden op één accu.
mei 9th, 2012 om
Laat nu net de actieradius toenemen wanneer je het gewicht en het vermogen laat afnemen