Om de uitstoot van CO2 gevoelig te verminderen, kan je minder met de auto gaan rijden, ecologischer gaan rijden, of vaker (biologisch geteelde) seizoensgroenten eten.
Energiebesparing
Ook wat op je bord komt, heeft bij de productie en het vervoer ervan CO2 uitgestoten. Deze zogenaamde CO2-kilometers verminderen, door seizoensgroenten te eten of kasgroenten te laten liggen, is alweer en stapje in de goede richting.
Lokale economie
Naast de energiebesparing, komt het eten van seizoensgroenten ook de lokale economie ten goede en je eigen portemonnee. Je herontdekt terug de band met de natuur én de groenten zijn verser en hebben meer smaak en voedingswaarde. Ook werden minder chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt bij de productie ervan.
Vuistregel
Hoe kan je nu weten wat van waar komt? De etikettering in de supermarkt kan je al een flink stuk vooruithelpen, maar ook met gezond verstand kom je al ver. Dingen die snel bederven, zoals asperges, boontjes, verse kruiden, exotisch en rijp geplukt fruit, worden per vliegtuig aangevoerd en zijn heel vervuilend. Wat minder snel bederft, wordt via de tragere ‘bootroute’ vervoerd.
Vliegtuig of serre?
Toch is fruit dat met een vliegtuig is aangevoerd niet altijd vervuilender dan wanneer het in Nederland zelf is geproduceerd in verwarme kassen. Alles wat uit Zuid-Europa en Noord-Afrika (minder dan 4000 kilometer) komt, is beter dan wanneer het bij ons in kassen werd gekweekt. Fruit dat komt aangevlogen van gebieden tussen 4000 en 8000 kilometer gelden als even vervuilend, dan de kasvruchten. Alleen wat langer dan 8000 kilometer onderweg is, is slechter dan kasfruit. Enige eventuele nadeel aan seizoensfruit en -groenten? Je moet je aanpassen aan de groenten en het aanbod, in plaats van de groenten aan je ‘zin’. Maar juist daardoor kan je nieuwe combinaties en nieuwe groenten ontdekken.
Reageer op dit bericht