Het maken van groene keuzes is de afgelopen 40 jaar aantrekkelijker geworden, vinden acht van de tien Nederlanders. Tweederde vindt groen doen zelfs trendy. Nederlanders zien het belang in van een schoon milieu. De overgrote meerderheid (87%) vindt een schoon milieu noodzakelijk voor het voortbestaan van onze samenleving.
Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu dat deze maand zijn veertigste verjaardag viert. De geitenwollen sok lijkt hiermee definitief aan de wilgen gehangen. Wel vindt ruim de helft van de Nederlanders groene keuzes (nog steeds) financieel onaantrekkelijk. Hier valt de komende verkiezingen nog veel te winnen.
De helft van de Nederlanders vindt dat de overheid het meest verantwoordelijk is voor het oplossen van natuur- en milieuproblemen. De meeste zorgen maken de Nederlanders zich over luchtvervuiling (43%) en het verdwijnen van de natuur (eveneens 43%). Het bedrijfsleven en de burger zelf worden door respectievelijk 21% en 18% hiervoor het meest verantwoordelijk geacht.
Maak groene keuze financieel aantrekkelijk
Met het oog op de verkiezingen is het interessant dat een ruime meerderheid (60%) van de Nederlanders het een goed idee vindt om de belasting op milieuvervuiling te verhogen ten gunste van een lagere loon- en winstbelasting. Dat betekent draagvlak voor belastingvergroening en een kans voor politieke partijen die hier serieus werk van willen maken.
Nog iets meer mensen (69%) vinden dat de nieuwe regering de huidige subsidies en belastingvoordelen voor fossiele en milieubelastende industrieën moet afschaffen, een maatregel waar milieuorganisaties al langer voor pleiten. Nederland subsidieert fossiele energie met jaarlijks 5,6 miljard euro (onderzoek Ecofys en CE Delft, 2011)
Zonnepanelen beste kans voor groen gedrag
Nederlanders zijn zich ervan bewust dat zij door hun keuzes en aankopen ook zelf een bijdrage kunnen leveren aan een schonere en duurzame wereld (78%). De beste kans voor groen gedrag zit in zonnepanelen. In vergelijking met andere groene oplossingen, zoals windenergie, elektrisch rijden of duurzamer eten, hebben zonnepanelen de meestepotentielegebruikers: 82% staat hier positief tegenover, 43% zou het zelf willen toepassen en 6% doet het al. De ruimte tussen ‘positieve houding’ en ‘zelf al doen’ is hier het grootst. De nieuwe subsidieregeling voor zonnestroom moet een flink deel van deze potentie kunnen verzilveren.
Opvallend is dat energiebesparing als groene oplossing het hoogste scoort bij zowel ‘willen’ als ‘doen’ (87% wil het en 60% doet het). De slogan ‘Beter voor het milieu én beter voor de portemonnee’ (of omgekeerd) lijkt bij de Nederlander goed te landen.
Reageer op dit bericht