De toekomst van elektrische auto’s blijft wetenschappers stimuleren om veelbelovende en praktische ideeën te ontwikkelen. Wat ook tot een interessante uitdaging behoort, is de auto’s rijdende te houden zonder te hoeven stoppen en te moeten wachten totdat de accu opgeladen is.
Oplossingen voor het zogenaamde oplaad- en bereikprobleem kregen deze maand weer een andere wending toen een team van een Japanse universiteit demonstreerde hoe elektriciteit kan worden doorgegeven via een paar banden en door een dik blok beton van10 centimeter; het type beton waar de wegen uit bestaan. Het team toonde eerder deze maand hun demonstratie op de WTP (Wireless Technology Park) 2012 in Yokohama, een beurs voor draadloze technologie.
Hun oplossing komt in de vorm van een prototype op draadloze energie, dat elektriciteit succesvol door een blok beton kan doorgeven. Ze beschouwen het prototype als een eerste stap naar verder ontwikkeling, en verwachten dat deze technologie in de nabije toekomst gebruikt kan worden om elektrische auto’s al rijdend op te kunnen laden.
Takashi Ohira, een hoogleraar in elektrotechniek aan de Toyohashi University of Technology, die het team leidt, heeft zijn koppelsysteem voor elektrisch velden speciaal ontwikkeld om een auto via de banden op te kunnen laden..
Het doel is om op een efficiënte manier elektrische overdracht van vermogen te activeren wanneer de banden van het voertuig over de weg rollen. In de demonstratie werd een metalen plaat samen met een10 centimeterdikke laag beton geplaatst, wat het wegoppervlak vertegenwoordigt, en de elektriciteit van tussen de 50 en 60 watt werd overgebracht naar de autobanden. De demonstratie liet ook een gloeilamp zien die tussen de twee autobanden werd geplaatst en licht gaf.
Het project van het universiteitsteam heet EVER (Electric Vehicle on Electrified Roadway). De focus ligt op gericht onderzoek voor het gebruik van draadloze elektrische overdracht technologieën, gebaseerd op elektrische veld koppelingen voor het overdragen van elektriciteit naar een rijdend voertuig.
De demonstratie van juli is de meest recente versie van vergelijkbare eerdere pogingen door de onderzoekers. Toyota Central R&D Labs en Ohira lieten vorig jaar weten dat ze werkten aan het laten rijden van voertuigen over oneindige afstanden op een geëlektrificeerde rijbaan. Ze meldden een systeem dat elektrische stroom op een vergelijkbare manier door stalen riemen in de twee banden en door een metalen plaat in de weg stuurde. Ze presenteerden hun werk op een workshop in Kyoto.
Om te testen hoeveel energie verloren zou gaan wanneer de elektriciteit door het rubber van de band wordt gebracht, hebben de onderzoekers eveneens een experiment opgezet. “Minder dan 20 procent van de verbruikte stroom gaat verloren in het circuit,” zei Ohira vorig jaar. Met genoeg vermogen zou het systeem eenvoudig personenauto’s kunnen laten rijden, voegde hij toe. Om hun huidige technologie bruikbaar te maken, moet het elektrisch vermogen 100 keer worden vergroot. Maar de groep zei dat het in de toekomst de taak op zich zal nemen om de uitdagingen van het project aan te gaan.
Reageer op dit bericht