GroenLinks bouwt aan De Nieuwe Bank. Bij deze bank moet de klant centraal staan, en niet de bankier. Dit stelt de partij bij de onthulling van het bouwbord De Nieuwe Bank afgelopen vrijdag op de Amsterdamse Zuidas.
Kandidaat-Tweede Kamerlid Bram van Ojik: “Het is niet aanvaardbaar dat de banken die ons de crisis in hielpen, weer hun gewone, oude vertrouwde gangetje gaan. Terwijl wij op de blaren van de crisis zitten die zij hebben veroorzaakt, worden er weer met bonussen gestrooid alsof er niets gebeurd is.” De overheid gaf de banken de afgelopen jaren te veel ruimte. GroenLinks vindt het daarom tijd voor een nieuw soort bank, die de klant centraal zet.
GroenLinks pleit voor toezicht op de gehele Europese bankensector, zodat de activiteiten van banken zich beperken tot wat goed is voor de klant en banken geen onverantwoorde risico’s nemen met spaargeld.
Ook wil de partij een einde aan de bonuscultuur. Van Ojik: “De ondoorzichtige praktijken van banken zorgen ervoor dat de klant geen grip meer heeft op zijn eigen hard verdiende geld. Datzelfde geldt voor de complexe producten die de klant worden aangeboden met woekerrentes en voorwaarden waar vooral de bank beter van wordt, en zeker niet de klant. De politiek moet strengere eisen stellen aan de bonussen, de transparantie en het toezicht op banken. Maar het is vooral aan de bankensector zelf om de eigen moraal te veranderen. Kortom: tijd voor een nieuw bankiersmoraal.”
Reageer op dit bericht