Consumenten hebben weer meer duurzaam voedsel gekocht. In het eerste halfjaar van 2012 is er ruim €1 miljard aan besteed. Dat is 23,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dit blijkt uit tussentijds onderzoek van LEI Wageningen (pdf) Universiteit en Research centre. De totale bestedingen aan voedsel zijn in dezelfde periode met 1,2% gestegen. Consumenten besteedden opvallend meer aan de keurmerken Beter Leven en Scharrelvlees, respectievelijk een stijging van 65,1% en 171,4%. EKO/Biologisch is het grootste keurmerk met 43,6% van de totale duurzame omzet.
Er is ook gekeken naar bestedingen per productgroep. In de groep vlees en vleeswaren is de groei het sterkst. Het gaat dan vooral om vleesproducten met het Beter Leven keurmerk. Het grootste gedeelte duurzaam voedsel wordt via de supermarkten verkocht. In de eerste helft van 2012 was dat 65% tegenover 60% in de eerste helft van 2011.
Reageer op dit bericht