De metropoolregio Amsterdam krijgt er de komende twee jaar honderden oplaadpunten bij voor elektrisch vervoer. De provincie Noord-Holland en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie hebben daartoe een ‘Green Deal’ gesloten. Die overeenkomst moet de groei van elektrisch vervoer in de regio aanjagen.
De regio stimuleert dat bedrijven en overheden elektrische auto’s in hun wagenpark opnemen. Onder meer door het samen met marktpartijen aanleggen van een netwerk van openbare oplaadpunten, snellaadpunten langs snelwegen (A1, A4, A9, A7, A2) en het bouwen van accuwisselstations.
Zakelijke veelrijders
Met de ‘Green Deal’ wordt 300.000 euro gepompt in het onlangs gestarte project Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-E). De nadruk ligt voorlopig op het vervangen van dieselauto’s die in de regio veel kilometers maken, zoals taxi’s, bestelauto’s en de gemeentelijke wagenparken. Daarnaast wordt waarschijnlijk een proef gedaan met elektrische bussen in het openbaar vervoer. De regio kiest voor het segment zakelijke ‘veelrijders’, omdat zij met relatief weinig elektrische auto’s veel bijdragen aan schonere lucht en vermindering van CO2-uitstoot. Bovendien zijn ze prominent zichtbaar, waardoor ze een ‘goed voorbeeld’ geven aan andere automobilisten.
Amsterdam koploper
De gemeente Amsterdam besloot vorig jaar te stoppen met het subsidiëren van elektrische auto’s. Desondanks is de stad, met een uitgebreid netwerk van oplaadpunten en elektrische voertuigen, wereldwijd koploper wat betreft de infrastructuur voor elektrisch vervoer. Metropoolregio Amsterdam Elektrisch moet er voor zorgen dat er ook buiten de stadsgrenzen volop elektrisch kan worden gereden. In de projectgroep zitten vertegenwoordigers van 36 gemeenten, de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Stadsregio Amsterdam en Rijkswaterstaat Noord-Holland.
400 elektrische auto’s
Met extra fiscale maatregelen wil het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) het doel van 20.000 elektrische voertuigen in 2015 en 200.000 in 2020 halen. Zo is er een nieuwe landelijke subsidieregeling voor emissiearme taxi’s en bestelauto’s (voor voertuigen tenaamgesteld vanaf 1 oktober van dit jaar) die het aantrekkelijker moet maken om voor elektrisch rijden te kiezen. De crisis gooit roet in het eten bij de verkoop van het aantal elektrische voertuigen, maar ondanks het moeilijke economisch klimaat worden volgens het ministerie per maand vierhonderd elektrische auto’s verkocht.
oktober 17th, 2012 om
Deze overeenkomst klinkt heel goed. Dit is een belangrijk onderdeel om de elektrische auto te laten slagen. Ook met klein vervoer zoals de elektrische scooter gaat het goed. Maar wat wil je ook met 100 km elektrisch rijden voor 0.50 cent aan stroomkosten.