56% van de jongeren vindt het belangrijk om meer groene en eerlijke producten te kopen. Dat blijkt uit een onderzoek (pdf) van Rank a Brand onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar.
Vinden ze duurzaamheid belangrijk, waaraan denken ze bij duurzaamheid en denken ze bedrijven te kunnen beïnvloeden? Uit het onderzoek blijkt dat het onderwerp zeker leeft bij de jonge doelgroep. Gelukkig maar, want zij zijn de consumenten van morgen.
Jongeren zijn relatief positief over de invloed die ze hebben als consument om merken te stimuleren om duurzaam te produceren. Zo denkt 35% dat acties als een Like op Facebook, een donatie of zelf iets doen het merk op dit punt kan beïnvloeden. Ook vraagt een op de drie jongeren wel eens direct aan hun favoriete merk hoe duurzaam ze zijn, bijvoorbeeld via Twitter.
Opvallend is ook dat er geen onderscheid is tussen laag- of hoogopgeleiden in hun houding ten aanzien van duurzaamheid. Dat is bij oudere consumenten wel anders, daar zijn hoogopgeleiden beduidend meer bezig met duurzaamheid en hebben ook meer kennis over het onderwerp.
De wens om duurzame producten te kiezen wordt goed voorbereid door jongeren. Ruim twee derde let op keurmerken voor Fair Trade, biologisch, UTZ certified, FSC, etc. Meer dan de helft probeert tijdens het shoppen dan ook voor de meer duurzame merken te kiezen, bijvoorbeeld bij kledingmerken. Ruim 40% zoekt voor een aankoop actief op internet naar de duurzaamheid van een bepaald merk. En bijna 40% deelt die informatie met vrienden, op social media, e-mail of in gesprekken.
Reageer op dit bericht