Vier kledingmerken die kort na elkaar beloven niet langer gifstoffen in het milieu te lozen: blijer kun je ons niet maken! Na Zara, Mango en Esprit heeft nu ook Levi’s luidkeels ‘nee’ gezegd tegen de dump van giftig afvalwater door fabrikanten in onder andere Mexico.
Het nieuws komt amper acht dagen na een beschuldigend rapport van de milieuorganisatie over de vervuiling door de textielsector in Mexico. In enkele dagen tijd sloten 210.000 mensen zich via Facebook aan bij een oproep aan het adres van Levi’s om de productie schoner te maken. In tachtig steden over de hele wereld werd betoogd voor winkels van het merk.
De fabrikant heeft nu beloofd daar voor 2020 werk van te maken. Levi’s wil tegen eind volgend jaar al van zijn vijftien grootste leveranciers in China en Mexico informatie krijgen over hun watervervuiling. Op die manier kunnen omwonenden van de fabrieken nagaan wat en hoeveel er geloosd wordt.
“Met zijn belofte om alternatieven te gebruiken voor schadelijke chemicaliën wordt Levi’s een internationale voortrekker”, zegt Perrre Terras van Greenpeace in Mexico. “Dit is een mijlpaal voor de manier waarop kleding wordt gemaakt en een overwinning voor de mensen in Mexico en elders in de wereld die dagelijks lijden onder de watervervuiling .
Je kunt wel stellen dat er een revolutie gaande is in de modewereld. En die revolutie komt van onderaf. In een paar weken lieten online meer dan 200.000 mode- én milieubewuste mensen van zich horen. Hun boodschap: ‘Ik weiger kleding te dragen die zorgt voor watervervuiling aan de andere kant van de wereld.’
“Meer dan ooit krijgen merken als Levi’s oor naar de publieke eis voor gifvrije mode”, zegt Jonas Hulsens van Greenpeace. “Hoog tijd dat ook merken als Calvin Klein, Gap en Victoria’s Secret ontgiften. We blijven de giftige geheimpjes van kledingmerken onthullen, tot ze hun gebruik van schadelijke stoffen terugbrengen tot nul.”
Dus we zijn er nog niet. Nu is het aan de rest van de mode-industrie om het voorbeeld te volgen van deze avant-garde. Heb je een paar muisklikken over om te helpen die bedrijven te overtuigen? Meld je dan nu aan!
Reageer op dit bericht