In Argentinië kennen de onafhankelijke tijdschriften steeds meer succes. Ze vragen de overheid nu meer bescherming tegen de druk van grote mediagroepen.
Argentinië telt 450 tijdschriften die door een van de 40 grote mediagroepen worden uitgegeven. Daarnaast worden ook nog eens 241 tijdschriften gepubliceerd die niet van zo’n grote groep afhangen.
Ze bevinden zich meestal in de culturele sfeer, worden vooral op papier uitgegeven, krijgen geen overheidssubsidies en bevatten nauwelijks of geen publiciteit. Ze hebben maandelijks 1,4 miljoen lezers en bieden heel wat werkgelegenheid.
Duurzame sector
De meeste van die tijdschriften hebben zich in 2011 gegroepeerd in de Vereniging van Onafhankelijke Culturele Tijdschriften van Argentinië (Arecia). Ze eisen een wet die hun positie als duurzame sector zonder winstoogmerk verstevigt.
“Met de vereniging willen we tonen dat we een economisch actieve sector zijn, dat we waardige werkomstandigheden bieden, dat we betaald worden van de verkoop”, zegt Arecia-voorzitter Claudia Acuña.
Acuña is hoofdredacteur van Mu, een tijdschrift dat in de crisis van 2001 ontstond in de schoot van de coöperatieve vereniging La Vaca (De Koe), die sindsdien ook andere projecten voor alternatieve communicatie heeft opgestart. La Vaca organiseert ook opleidingen om journalisten te helpen zelf een tijdschrift te runnen, iets wat klassieke journalistenopleidingen niet doen, zegt Acuña.
Catalogi van advertenties
Arecia kon al akkoorden maken met de postdiensten voor de distributie van de tijdschriften. Tegelijk sloeg ze pogingen van grote tijdschriften af om hen uit de klassieke distributie- en verkooppunten te weren.
De mediagroepen Clarín en La Nación hebben samen 60 procent van de distributie- en verkooppunten in handen. “Er is veel concurrentie, en de commerciële tijdschriften verkopen nauwelijks meer”, zegt Acuña. “Ze leven van overheids- en privépubliciteit. Het zijn bijna catalogi geworden van advertenties, die alleen geld verdienen door getoond en niet verkocht te worden.”
“Die sector verliest steeds meer geloofwaardigheid bij de lezers – ze geven het zelf toe”, aldus Acuña. “Wij daarentegen vormen een markt die door de lezers zelf wordt ondersteunt, een verscheiden markt, met veel titels. We brengen iets anders, en we groeien.”
In maart zouden de gesprekken over een wet voor onafhankelijke publicaties starten. Arecia vraagt onder meer een betere toegang tot financiering, een korting op rente, en distributie in de meer dan drieduizend openbare bibliotheken van het land.
Marcela Valente
januari 9th, 2013 om
Geniaal, geheid dat ze erin zullen slagen..
Zou dit het begin van een wereldwijde trend zijn,
zie ik helemaal zitten, het afgelopen afgestapt van 2 commerciele tijdschriften en er 2 onafhankelijke voor terug gekregen (geen abbo uiteraard: losse verkoop indien interessant 😉
Thnx Happy News made my evening!