RSS

Ook G-Star gaat voor gifvrij!

Vandaag laat G-Star RAW zijn ware gezicht zien en belooft te stoppen met het gebruik van gifstoffen voor de productie van kleding. Het Nederlandse modebedrijf sluit zich aan na campagnedruk van Greenpeace en laat zo zien dat gifvrije mode kán.

Duizenden fashionista’s, consumenten en bloggers hebben bijgedragen aan dit succes door op facebook aan G-Star te vragen om te detoxen. G-Star belooft onder meer (pdf) om al voor het eind van 2013 de drie ergste gifstoffen uit zijn productieketen te bannen. Campagneleider Ilze Smit: ‘G-Star toont leiderschap door als eerste Nederlandse modemerk gifstoffen te weren.’

Drinkwater
De belofte van G-star is goed nieuws voor ons water. Door het snelle stoppen met het gebruik van de ergste gifstoffen zal al dit jaar het water minder vervuild worden. In kledingstukken van G-Star die getest zijn in 2011 trof Greenpeace nonylfenolethoxylaten aan. Deze stoffen kunnen afbreken in giftige en hormoonverstorende stoffen. Als deze stoffen in het milieu terecht komen, breken ze bovendien nauwelijks af. In landen als China en Bangladesh, waar de kleding wordt geproduceerd, lozen fabrieken deze gifstoffen in rivieren waarvan miljoenen mensen afhankelijk zijn voor drinkwater. Met het wassen van de vervuilde kleding komen die gifstoffen ook hier in ons water terecht. Het is dus zeker niet alleen een ver-van-mijn-bedprobleem.

Transparantie
G-Star belooft ook dat zijn fabrieken openbaar maken welke gifstoffen ze lozen. Zo weten mensen die in de omgeving wonen, maar ook journalisten en overheidsinstanties wie verantwoordelijk is voor het gif in de rivier. Uiteindelijk moet deze transparantie in modeland er voor zorgen dat overheden in lagelonenlanden eisen dat elke fabriek het lozen van gifstoffen rapporteert.

Je kunt wel stellen dat er een revolutie gaande is in de modewereld. En die revolutie komt van onderaf. Steeds meer mode- én milieubewuste mensen laten van zich horen. Hun boodschap: ‘Ik weiger kleding te dragen die zorgt voor watervervuiling aan de andere kant van de wereld.’

“Meer dan ooit krijgen grote merken oor naar de publieke eis voor gifvrije mode”, zegt Jonas Hulsens van Greenpeace. “Hoog tijd dat ook merken als Calvin Klein, Gap en Victoria’s Secret ontgiften. We blijven de giftige geheimpjes van kledingmerken onthullen, tot ze hun gebruik van schadelijke stoffen terugbrengen tot nul.”

Dus we zijn er nog niet. Nu is het aan de rest van de mode-industrie om het voorbeeld te volgen van deze avant-garde. Heb je een paar muisklikken over om te helpen die bedrijven te overtuigen? Meld je dan nu aan!

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , , ,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?