Supermarktketen Albert Heijn vraagt zijn klanten veel te veel voor zijn biologisch broccoli. Dat stelde Tom Saat, biologische boer van stadsboerderij Almere en Winnaar van de Ekoland innovatieprijs 2012, op 18 maart in Wageningen tijdens de derde aflevering van de debatserie It’s the food, stupid! (pdf). Saat levert dan ook niet aan de marktleider.
“Albert Heijn is een voorbeeld van een bedrijf dat graag een goed imago heeft, maar de werkelijkheid wijkt nogal af. Ik zal u een voorbeeld geven. Wij produceren biologische broccoli. Van Albert Heijn kregen we 1,10 euro per kilo, maar in de winkel kostte onze broccoli 4,85 per kilo. In onze associatie werkt ook een conventionele boer: die krijgt 90 cent per kilo, maar zijn broccoli ligt in de winkel voor 1,70 euro per kilo. Dan wordt het tamelijk absurd om voor Albert Heijn te werken.”
“Plus Supermarkt pakt het anders aan, die vervangt de conventionele broccoli ineens door biologische. Zij betalen misschien 10 cent meer, 1,20 euro, maar in de winkel kost de broccoli dan ook 1,90 of 2 euro. Zo is iedereen gelukkig”, aldus Saat.
Reageer op dit bericht