Elektrische auto’s vragen om een nieuw soort infrastructuur. De grootste uitdaging zit in het zorgen voor een dekkende oplaadinfrastructuur, via zowel langzaam laders, ook wel laadpalen genoemd, en via snelladers. Snelladers zijn bedoeld om onderweg in een beperkte tijd te kunnen bijladen en vergroten hiermee de straal (afstand) van elektrische voertuigen.
Met de “Uitvoeringsregeling subsidie SnelladenNoord-Holland 2013“ stellen Gedeputeerde Staten € 120.000,- beschikbaar voor het realiseren van snelladers voor elektrische voertuigen in Noord-Holland. De reden van een stimulans via een subsidieregeling is om te zien of marktpartijen ook kunnen worden geïnteresseerd voor installatie van snelladers op onze provinciale wegen, de zogenaamde secundaire wegen. Een deel van deze subsidie wordt verkregen uit het Europese Interreg programma E-mobility waarbij 11 regio’s in 7 landen samenwerken om elektrisch vervoer te stimuleren.
Netwerk van snellaadstations
Op dit moment is in Nederland al een aantal snellaadstations gerealiseerd. Dat is echter nog niet voldoende om de ambitie om internationaal te reizen met een elektrische auto te realiseren. De provincie gaat daarom kijken hoe een ‘dekkend netwerk’ kan ontstaan. Deze subsidiemogelijkheid is daar een stap in.
De subsidie is gericht op het aanschaffen, installeren en onderhouden van snellaadpunten in Noord-Holland, buiten de gemeente Amsterdam Snellaadpunten verschillen van de normale laadpunten omdat ze, afhankelijk van het aangesloten vermogen in 25-40 minuten elektrische auto’s tot 80% vol kunnen laden, tegenover de zogenaamde laadpalen die dit meestal in ongeveer 3-4 uur doen.
Reageer op dit bericht