Op dit moment leggen actievoerders van Greenpeace twintig zonnepanelen op het dak van hét symbool voor het Nederlandse bedrijfsleven: de Amsterdamse optiebeurs. Het is een oproep aan onze Nederlandse multinationals om zich uit te spreken vóór schone energie.
Het spandoek hangt: ‘Schone energie nu! #missionpossible’ De politie is intussen druk in overleg met hoofd beveiliging, burgemeester Van der Laan: hoe met de actievoerders om te gaan. Mogen ze door of niet? De klimmers staan klaar om de zonnepanelen goed zichtbaar op het dak uit te leggen. Roep ook het afwachtende bedrijfsleven op zich uit te spreken vóór schone energie via www.greenpeace.nl/missionpossible
Met de actie gaat de tweede fase van de campagne Mission Possible van start. Deelde we eerst complimenten uit aan bedrijven die het al goed doen, nu vragen we de afwachters zich publiekelijk uit te spreken vóór schone energie. Deze vraag is vooral gericht aan vier Nederlandse multinationals die zich tot nog toe niet duidelijk hebben uitgesproken voor schone energie: Unilever, Heineken, DSM en FrieslandCampina.
Het kabinet streeft naar 16 procent schoon opgewekte energie in 2020. Het is onmogelijk die doelstelling te halen als het Nederlandse bedrijfsleven, als grootverbruiker, niet meedoet. AkzoNobel en Philips hebben hun groene ambities al in een verklaring bevestigd. Er is geen enkele reden waarom andere multinationals hun voorbeeld niet zouden volgen. Des te meer als het bedrijven zijn die zeggen groene koplopers te zijn, maar zich tegelijk niet openlijk uitspreken voor schone energie! Unilever, Heineken, DSM en FrieslandCampina blijven vaag over het stellen van ambitieuze doelen rond energiebesparing, het vergroten van het aandeel schone energie en het verminderen van C02-uitstoot.
Om de bedrijven een zetje in de goede richting te geven, kan iedereen die een schone toekomst een warm hart toedraagt de medewerkers van deze bedrijven een mail of een tweet sturen met de vraag waarom ze zich niet uitspreken. Want een toekomst zonder fossiele brandstoffen is Mission Possible!
De Amsterdamse optiebeurs krijgt de zonnepanelen van Greenpeace cadeau. Om te laten zien dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.
Reageer op dit bericht