In 2012 is er, vergeleken met het jaar ervoor, sprake van een forse groei (+8%) in het aantal Nederlandse huishoudens dat Fairtrade levensmiddelen koopt. Inmiddels koopt 60% van de Nederlandse huishoudens per jaar één of meerdere Fairtrade levensmiddelen.
Daarnaast kopen deze huishoudens vaker en meer Fairtrade levensmiddelen en geven ze er meer aan uit dan in eerdere jaren. Deze groei is onder andere te danken aan een breder Fairtrade assortiment in de supermarkten.
Wie kopen Fairtrade?
In 2012 kochten relatief veel 65-plussers en jongeren tot 30 jaar Fairtrade levensmiddelen ten opzichte van levensmiddelen in het algemeen. Ook alleenstaanden, mensen uit de Randstad en mensen uit de hogere sociale klassen zijn oververtegenwoordigd binnen de groep Fairtrade kopers.
Supermarkten belangrijkste afzetkanaal
In 2012 werd 90% van de totale Fairtrade-omzet door supermarkten behaald. Van de supermarktformules heeft Albert Heijn met 29% van de bestedingen het grootste marktaandeel. Inkooporganisatie Superunie maakte de grootste groei door. Vooral bij de categorieën fruit (+24%), vruchtensappen (+24%) en culinaire producten zoals kruiden en sauzen (+23%) valt op dat meer huishoudens in het afgelopen jaar Fairtrade zijn gaan kopen. Andere eerlijke producten die in 2012 door meer huishoudens gekocht werden zijn wijn (+17%), chocoladeproducten (+11%), koffie (+9%) en thee (+2%). Chocolade heeft met 30% het hoogste percentage Fairtrade kopende huishoudens.
Onderzoeksresultaten
Deze resultaten komen uit representatief onderzoek van NCDO (pdf), in samenwerking met GfK, naar aankoopgedrag van Fairtrade levensmiddelen onder 6.000 huishoudens. De Fairtrade levensmiddelen in dit onderzoek zijn producten met Fairtrade/Max Havelaar keurmerk en producten van Fair Trade Original. Deze producten zijn onder meer te koop in supermarkten en Wereldwinkels.
Reageer op dit bericht