Actievoerders van Greenpeace hebben gisteren verhinderd dat de supertrawler Jan Maria van rederij Parlevliet & Van der Plas (P&P) kon aanmeren in de haven van IJmuiden.
Het schip maakte na diverse gevaarlijke manoeuvres rechtsomkeert toen het werd geconfronteerd met de actievoerders van Greenpeace. ‘Dit schip wordt verdacht van illegale visdump en is wat ons betreft niet meer welkom in Nederland’, licht campagneleider Tom Grijsen toe.
Afgelopen maart kreeg Greenpeace een schaduwboekhouding van de Jan Maria in handen. Hieruit bleek dat de supertrawler tijdens een visreis van drie weken meer dan 1,5 miljoen kilo dode haring in zee had gedumpt. Eetbare vis van goede kwaliteit die zonder pardon over boord ging, simpelweg omdat er met grotere of vettere vissen meer geld te verdienen was. In visserij-jargon heet dit highgrading. En dat is illegaal in de EU.
Actualiteitenprogramma’s Nieuwsuur en Zembla gaven publieke ruchtbaarheid aan dit schokkende verhaal en onderzochten of de Europese wetten en regels de wereldzeeën wel voldoende beschermen.
Weg met die monsterschepen
Er wordt met te veel, te grote schepen gevist op steeds minder vis. Vissers varen inmiddels naar de andere kant van de aarde om hun netten nog te kunnen vullen. De toekomst van het zeeleven staat op het spel. Volgens Greenpeace is er maar één oplossing: minder schepen. Vorig jaar legden ze het schip Maartje Theadora al aan de ketting en kwamen ze in actie tegen andere monsterschepen die voor de kust van West-Afrika de zeeën plunderen. Ook blokkeerden ze in de haven van IJmuiden de Nederlandse supertrawler de Margiris, die 18.000 ton vis wilde gaan vangen in Australische wateren. Uiteindelijk wisten we te voorkomen dat dit monsterschip zijn netten uitwierp voor de kust van Australië.
Noodklok
De echte oplossing moet dít jaar uit Brussel komen, nu het Europees visserijbeleid wordt herzien. Daarin komt te staan waar, hoe en hoeveel Europese landen mogen vissen. Het is aan de Nederlandse staatssecretaris Sharon Dijksma, verantwoordelijk voor het visserijbeleid, om in Brussel de noodklok te luiden en op te komen voor de oceanen. Pavel Klinkhamer, campagneleider oceanen bij Greenpeace: ‘Maar weinig mensen weten dat ze zelf betalen voor overbevissing. Rederij Parlevliet en Van der Plas, eigenaar van de Maartje Theadora én de Jan Maria, kreeg de afgelopen jaren naar schatting meer dan € 50 miljoen aan subsidies op!’ (Foto: Greenpeace/Bas Beentjes)
Reageer op dit bericht