Veel supermarkten weigeren groenten die perfect gezond zijn maar er minder mooi uitzien. Zo gaat wereldwijd enorm veel voedsel verloren, waarschuwen de VN. Op sommige plaatsen, onder meer in Berlijn, probeert men die groenten toch op tafel te krijgen.
In Berlijn hebben ontwerpers Tanja Krakowski en Lea Brumsack het cateringbedrijf Culinary Misfits opgericht. Dit promoot de consumptie van groenten die er voor supermarkten en grote voedingszaken niet mooi genoeg uitzien.
Het gaat bijvoorbeeld om aardappelen en wortelen die vreemde vormen vertonen en kool waarvan de buitenste bladeren kapot zijn gegaan door te veel vocht. Deze groenten zijn van uitstekende kwaliteit maar toch worden ze niet verkocht.
Krankzinnige consumptienormen
“Mensen in de steden hanteren volslagen krankzinnige consumptienormen”, zegt Christian Heynmann, een landbouwer uit de buurt van Berlijn. “Een courgette mag niet groter zijn dan een handpalm, een kapotte kool als gevolg van overtollig vocht is oneetbaar, en voor wortelen met drie korte wortels in plaats van een lange, perfect kegelvormige wortel is geen plaats in de keuken.”
Heynmann werkt samen met Krakowski en Brumsack. Hij levert hen groenten die andere voedingszaken weigeren. “We hebben Culinary Misfits opgericht om iets te doen met deze ongeschikt bevonden producten en de mensen het echte gezicht van de natuur te tonen”, zegt Krakowski. “We willen dat men de hele oogst leert eten.”
“We zijn geen professionele koks”, zegt Brumsack. “We willen ons publiek laten zien dat het mogelijk is om heerlijke gerechten te maken met groenten die er ongeschikt uitzien. We willen dat er opnieuw een duurzame culinaire cultuur komt.”
Een derde weggegooid
Ook op andere plaatsen in Europa ontstaan initiatieven zoals de Culinary Misfits. Ze zijn een reactie op het rapport van de VN-landbouw- en voedselorganisatie FAO uit 2011. Daarin werd gezegd dat we elk jaar een derde van het geproduceerde voedsel weggooien. Duitsland gooit jaarlijks 11 miljoen ton voedsel weg, of 135 kilogram per persoon.
Door de economische crisis gaan steeds meer mensen, en vooral jongeren, voedsel dat nog in goede staat is uit het vuilnis van restaurants en supermarkten halen.
In 2007 begon in Groot-Brittannië al de campagne Love Food Hate Waste. De organisatie registreerde nauwgezet wat restaurants dagelijks weggooiden. Als gevolg daarvan begonnen veel zaken kleinere porties te serveren.
Julio Godoy
Reageer op dit bericht