Heb jij er ooit bij stilgestaan waar je daadwerkelijk voor betaalt als je een kop koffie koopt? Wat is wel bij de prijs inbegrepen en wat niet? Zijn zaken als vervuiling, watergebruik, ontbossing en een leefbaar inkomen voor boeren verwerkt in de prijs van een kop koffie? In andere woorden: wat is de ware prijs van een product? Zijn producten eigenlijk te goedkoop?
De zesde Max Havelaar Lecture, 30 oktober van 14.00-17.00, onderzoekt de overgang naar een economie gebaseerd op werkelijke productiekosten met Peter Blom (CEO Triodos Bank), Adrian de Groot Ruiz (Directeur True Price Foundation) en Rob van Tulder (Professor Erasmus Universiteit).
Traditioneel richten Westerse bedrijven, banken en landen zich op het creëren van economische waarde. Maar tijden veranderen. Toonaangevende bedrijven realiseren zich dat ze niet alleen moeten streven naar economische waarde, maar dat ze ecologische en sociale aspecten moeten integreren in hun waardemodel, zodat alle kosten van een product worden meegerekend in de prijs. Het is een nieuwe manier van denken waar de Max Havelaar Lecture 2013 uitgebreid bij stilstaat.
De zesde Max Havelaar lecture heeft een aantal primeurs: – De lecture is voor het eerst een samenwerking tussen een directeur in duurzaam bankieren, Peter Blom (CEO van Triodos Bank en President of the Global Alliance for Banking on Values) en opkomend sociale ondernemer, Adrian de Groot Ruiz (Directeur van True Price Foundation). – Tijdens de lecture zal er een boekpresentatie zijn van ‘Managing the Transition to a Sustainable Enterprise’ door Prof. Rob van Tulder (Erasmus Universiteit Rotterdam) – Op de Max Havelaar lecture geeft de directeur en mede-oprichter van True Price, Adrian de Groot Ruiz, zijn eerste publieke speech over dit onderwerp.
De sprekers zullen de volgende bijdragen leveren:
Maak het mainstream. Professor Rob van Tulder zal uiteenzetten welke uitdagingen bij duurzaamheid komen kijken, door te laten zien welke maatregelen genomen moeten worden om fairtrade om te zetten van een nichemarkt naar een normale dagelijkse aanpak voor bedrijven. Een onderzoeksteam van de Erasmus Universiteit en RoyalHaskoningDHV heeft, in samenwerking met de Foundation of Management Studies van VNO-NCW, de strategieën van twintig toonaangevende bedrijven in Nederland in kaart gebracht. Tijdens de Max Havelaar lecture zal de Engelse versie van het boek worden gepresenteerd en zal er verslag worden gedaan van de bevindingen.
True Price: te mooi om waar te zijn? Adrian de Groot Ruiz is met zijn True Price Foundation een nieuwe spraakmakende sociale onderneming gestart. Hij wordt gesteund door toonaangevende bedrijven en organisaties. In zijn speech zoomt hij in op één van de grootste knelpunten van de overgang naar een economie die uitgaat van de werkelijke kosten: hoe is de ‘echte prijs’ van een product te berekenen en te verbeteren? De True Price Foundation heeft een unieke methodologie opgezet om de waarde te berekenen van de sociale impact en omgevingsimpact in het productieproces. Samen met een aantal organisaties die de Foundation steunen, organiseert True Price Foundation publieke discussie rondom dit onderwerp.
Eerlijk bankieren. Een van de moeilijkste opgaven in het standaardiseren van duurzaamheid, is het veranderen van het systeem. Triodos Bank, onder leiding van Peter Blom, behoort tot de duurzaamste banken van de wereld. Maar één bank zorgt niet voor een verandering in het hele systeem. Wat zijn de voorwaarden om een bestaand systeem te veranderen? In de Max Havelaar lecture zal Peter Blom zijn visie geven over eerlijk bankieren en hoe dit te verbinden is aan eerlijke handel en eerlijke prijzen. Om de groei van eerlijk bankieren te stimuleren is transparantie nodig, dat wellicht kan worden bereikt door eerlijke prijzen. Ook is duurzame productie nodig, wellicht door eerlijke handel en diversiteit. En hoe kan een grote groep van relatief kleine spelers samen een verschuiving veroorzaken? Transparantie, diversiteit en duurzaamheid zijn centrale thema’s in de Berlin Declaration van de ‘The Global Alliance for Banking on Values.’
Titel: True pricing, fair banking and fair trade: managing the transition to a truly value-creating economy Datum: Woensdag 30 oktober 2013 Time: 14.00 – 17.00 (gevolgd door een receptie en netwerkevenement) Locatie: Erasmus Universiteit Rotterdam, Woudestein Campus, ZAAL CB-05. Registratie: Er is beperkte ruimte, dus meld je snel aan
Reageer op dit bericht